Brádka | Design, který prodává
„You dream, we create“, tak zní moto rodinného designérského studia Brádka design, kterému můžete svěřit do péče vývoj retail konceptu, návrh interiéru nebo dokonce celý design značky. Malé studio s velkými výsledky pracuje za pomoci řady specialistů pod kreativní taktovkou zakladatele Ondřeje Brádky. Pojďte s námi s pomocí Alice Brádkové objevit tuto originální designérskou disciplínu.
Otázka na úvod, jak byste našim čtenářům popsala, co děláte?
Pomáháme značkám lépe komunikovat v retailu, a tím tvořit zážitky pro jejich zákazníky. Zaměřujeme se hlavně na design komerčních interiérů.
Na webu píšete, že jste rodinné studio, ale vaše projekty vypadají, jako by na nich pracovaly desítky lidí, umíte architekturu, design i 3D vizualizace - kolik vás tedy je?
Základním kamenem a hlavou studia je můj manžel, designér Ondřej Brádka, manažersko-koordinačním tmeličem jsem pak já. Nemáme nikoho jiného napevno. Svou práci milujeme a dáváme jí opravdu hodně, osmihodinové pracovní dny moc neznáme. U každého projektu však na základě charakteru zakázky a potřeb klienta spolupracujeme s různými externími kolegy. Dává nám to volnost, flexibilitu a otevřené možnosti. Spolupracujeme s junior designéry, grafiky, fotografy, vizualizátory a na jedné z posledních zakázek také třeba s módními návrháři.
Píšete, že se věnujete retailu, designu, vytvoření vizuálního brandu i architektuře, co vás z toho baví nejvíce?
Na to je těžké odpovědět. Naší přidanou hodnotou oproti konkurenci je určitě retail. Ten je velmi specifický a není tady tolik design studií, které by jej dokázaly na vysoké úrovni navrhovat a nebyly limitovaní například možnostmi výrobce, pro kterého pracují. Na druhou stranu, moc nás baví hmota a design nábytku či prvků průmyslového designu. To je určitě i cesta, které bychom se chtěli do budoucna věnovat nejen v oblasti retailu. Nápady a vlastně už tak trochu i návrhy, již máme. Jen ten čas nám chybí.
Jak probíhá celý proces takové retailové realizace a v čem se liší v realizaci jiných projektů?
Je to dlouhé. Design není grafika. Vývoj prostě trvá jak u designu, tak pak u samotných nábytkových prvků od výrobce. Takže když za námi přijde klient, že chce navrhnout design obchodu a otevírat za 3 měsíce, rovnou ho bohužel musíme odmítnout a navrhnout mu cestu ala IKEA. My pracujeme primárně ve 2 fázích vývoje designu. V té první navrhneme koncept, směr, jednoduše ideu. Tu pak prezentujeme klientovi, většinou již včetně prvotních 3D vizualizací, to jsme vizuálně i vývojově tak na půl cesty. Technicky nás čeká ještě celkem dlouhá cesta. Po schválení idee se přesouváme do „definitivy“, během které schválenou ideu rozpracujeme do posledního detailu. Výsledkem je návrh komplexního interiéru, který zahrnuje vše od podlahy až po strop, od nábytku přes technologie až po doporučení koupě doplňků. V případě prvků na míru dodáváme kompletní nákresy pro výrobu, která z nich již vytvoří konstrukční dokumentaci, v případě typizovaných prvků doporučeného dodavatele. Konečná definitiva je každopádně výstupem, se kterým již může pracovat klient i dodavatelé. Pokud nemá klient interní kapacity či specialisty, zajistíme i vývoj a supervizi u výrobců či instalace, návazné adaptace prodejen a podobně.
Jsou retail realizace spíše pro oko (například za účelem zapamatování si značky) nebo mohou opravdu zákazníka přimět ke koupi?
Naprostá většina konceptů se dělá s cílem více prodat. A samozřejmě také pro podporu značky, nových služeb, produktů, pro získání loajality zákazníka.
Jaká je vaše oblíbená realizace a proč?
Na to se odpovědět úplně nedá. Každá zakázka je unikátní a každá má jiné přednosti. Z těch nedávných bych možná vypíchla pro nás srdcový projekt konceptu pro síť provozoven Burkies. Jde o gastro projekt pekárny SEMAG, která zakoupila unikátní linku na výrobu vynikajícího burku, který na českém trhu nemá obdoby. S klientem jsme si zde prošli celou cestu od tvorby názvu produktu, přes jeho vizuální identitu (loga, grafiky, vývoj obalů) až po retail koncept. Nadšení, výborné chutě, propojování tradice s modernitou, chutí východu a západu, byla to krásná cesta, která se snad již brzy objeví i v reálném světě. Konkrétně v Brně.
S čím za vámi klienti chodí, mají už vlastní nápad, který chtějí zrealizovat nebo je to celé na vás?
To je různé, máme nejradši obecná zadání, máme pak volné ruce k tvorbě. Zadání typu tady musí být pult, který bude vypadat takto a bude z těchto materiálů, je pro nás svazující. Pro nás je klíčové navnímat DNA značky, potřeby projektu, zákazníka a samozřejmě znát veškerá technická či bezpečnostní omezení. Pak se snažíme přijít vždy s něčím překvapivým, s vizí, nápady, inovacemi.
Co hodnotíte jako největší úspěch vaší společnosti?
To, že můžeme dělat práci, která nás baví a dělat ji dobře, to že můžeme přinášet zákazníkům užitek a že s každým projektem se posouváme o krůček dál. Možná klišé idealistů, ale my to tak fakt vnímáme.
Využíváte k realizacím již hotové kousky, které se dají koupit nebo si je sami vyrábíte?
Je to různorodé. V retailu se využívá hodně zakázkové výroby, ať už se jedná o různé prodejní moduly, pokladní pulty, stoly, úložné prostory a podobně, ty ale bývají doplněné typovým nábytkem. Typicky se jedná třeba o sedací nábytek nebo sekundární svítidla.
Zdroj fotografií: Studio Brádka
Autor článku: Tereza Šmajsová