Cinema Le Grand Palais – budova propojující historii se současností!
Při vzniku nových budov je velmi obtížné navázat na historickou architekturu a současnou kulturu města. To ovšem není případ stavby Cinema Le Grand Palais, která vznikla právě na základě designu a materiálů okolních budov. Architektonické studio Antonio Virga Architecte prostřednictvím tradičních cihel a nadčasového zlata dokonale navázalo na stávající tradici města Cahors. Poznejte s námi krásy této unikátní stavby.
Navázání na stávající kulturu
Architektura kina je inspirována tamější kulturou a okolními budovami z 19. stolení na náměstí v Cahors. Tato podobnost je zřetelná na první pohled a zrcadlí se především ve výšce, materiálu a tvaru střech. Autoři se skrze stavbu Cinema Le Grand Palais snažili navrátit ke ztracenému konceptu starých monumentálních kin. „Chtěli jsme vytvořit něco, co by silně navazovalo na stávající architekturu města, navodit dojem, jako by to tam stálo už dlouho a vyhnout se pastišům,“ nechalo se slyšet studio Antonio Virga Architecte.
Kino se nachází na severní straně historického centra města Cahors na náměstí Place Bessières jen pár kroků od břehu řeky Lot. Cílem studia Antonio Virga Architecte při stavbě Cinema Le Grand Palais bylo znovu spojit komplex historických budov, které původně sloužily jako klášter a poté jako vojenská základna, jejíž východní křídlo v roce 1943 vyhořelo. V posledních letech byl špatně vymezený prostor mezi budovami využíván jako parkoviště. Nedávno se však Place Bessières přeměnilo na široký a přívětivý městský prostor určený chodcům a chráněný stávajícím stromořadím.
Projekt umožnil obnovit a nově interpretovat symetrii dříve existujících vojenských kasáren, které zabírají místo východního křídla komplexu. Budovy a přilehlé venkovní prostory jsou uspořádány podle přísného, rovinného plánu, který odpovídá zvyklostem, jimiž se řídila vojenská a veřejná zařízení v 19. století. Aby byl naplněn cíl obnovit jejich někdejší styl, je tato skupina prostorů zpracována s jednoduchostí a jednotou materiálů, nábytku a zeleně.
Materiál s tradicí
Kino se skládá ze dvou částí, cihlové a zlaté, z nichž každá hraje v celém projektu a jeho vztahu k historii a architektuře města specifickou a významnou roli. Dvě již existující budovy kasáren představovaly orientační body, kterým se nově vzniklé kino muselo přizpůsobit. Toho architekti dosáhli cihlovou částí projektu, která odráží obě bývalé kasárny, a je pojata jako současná a identifikovatelná reinterpretace těchto budov. Nové kino získalo estetiku věrnou danému území díky použití přírodních hliněných cihel na fasádu i střechu. Cihla, která se často vyskytuje v architektuře Cahors, jako například věž papeže Jana XXII. nacházející se několik metrů od místa stavby, se tak stává pojítkem s historií města.
Velmi osobitými prvky, které najdeme na plochách cihlové části, jsou perforace, jež odkazují na mřížkované zástěny mashrabiya (nejčastěji se vyskytující v tradiční islámské architektuře), které pokrývají kovové konstrukce. „Snažili jsme se hrát si s hmotou a lehkostí, což je myšlenka vyjádřená také prostřednictvím fasád s mashrabií, které přes den přijímají světlo a v noci ho vyzařují, čímž budovu odlehčují,“ uvedlo studio. Přes den tedy tyto perforace propouštějí do kina svit slunce, zatímco v noci jsou zevnitř osvětleny a a zdánlivě se třpytí.
Druhá část stavby je z perforovaného pozlaceného kovu a má působit jako moderní rozšíření nadčasového cihlového oddílu. Architekti se rozhodli pro tento netradiční způsob na první pohled odlišného stylu, aby získali dostatek potřebného prostoru v kině a zároveň stavbu propojili s kulturou města i na jiné úrovni. „Rozhodli jsme se pro tuto „falešnou“ přístavbu, druhou budovu ze zlatého kovu, materiálu, který opět dobře ladí s barvami města Cahors,“ říká studio.
Co v budově najdete?
Ačkoli se zvenku mohou zdát cihlová a zlatá část jako dva oddělené komplexy, uvnitř jsou plynule propojeny. V přední části cihlové budovy se nachází foyer s dvojitou výškou a přilehlé prostory kavárny, do kterých se vstupuje prosklenými dveřmi, na něž upozorňuje zlatý řez ve fasádě. Kino tvoří sedm sálů, dva v přízemí a pět v patře. Jejich maximální kapacita je 1051 osob. Na posledním podlaží budovy se samostatným vchodem do kina se nachází prostor, kde je umístěno Muzeum odboje (které dříve obývalo budovu na náměstí, jež byla před zahájením prací zbourána).
Exkluzivní zážitek
Architekt Antonio Virga se svým studiem zachovává měřítko a proporce odrážející kulturu města Cahors, ale zároveň ukazuje svou vlastní osobnost a identitu, která nám umožňuje pochopit, že jazyk a dialog mezi minulostí a současností může existovat. Koneckonců i vy můžete Cinema Le Grand Palais navštívit a vychutnat si nejen tuto jedinečnou architekturu, ale také některý ze skvostů francouzské kinematografie.
Zdroj fotografií: Antonio Virga Architecte
Autor článku: Karolína Bouzková