Čtyři obchodní domy pod jednou střechou: Obchodní dům KaDeWe přichází s novou podobou
Kaufhaus des Westens neboli Obchodní dům Západu je druhým největším obchodním domem v Evropě a zároveň i významnou historickou stavbou. V průběhu let se tato budova stala vyhledávanou turistickou památkou a aby tomu tak zůstalo i v budoucnu, přichází KaDeWe s novým projektem. Historický dům reaguje na současnou dobu a přizpůsobuje se trendům spotřebitelského chování.
Historické pozadí
Již pět let pracuje nizozemská architektonická kancelář Rema Koolhaase Office for Metropolitan Architecture (OMA) na přestavbě historického obchodního domu. Nová moderní podoba zahrnuje předělání interiéru a všech výloh. Přestože má tento obchodní dům dlouhou historii, jeho podoba se stále proměňuje. Jak se v průběhu času proměňoval obchodní dům KaDeWe?
Vytvoření obchodních domů, kam se řadí KaDeWe, ale také Galeries Lafayette v Paříži, Selfridges v Londýně a La Rinascente v Miláně, bylo významným mezníkem pro fungování maloobchodu. Patřily k místům, kde se shromažďovaly kvalitní výrobky řemeslníků a byly zde položeny základy služeb v obchodních domech. KaDeWe, jehož stavbu inicioval Adolf Jandorf, byl poprvé otevřen roku 1907 a svého času byl největším obchodním domem v Evropě. Byl symbolem luxusu a dostat se zde mohli především zboží pro vyšší společenské vrstvy.
Během druhé světové války byl nákupní dům zničen a svého znovuotevření se dočkal v 50. letech, kdy také došlo k přistavění dalšího patra, takže nyní se obchodní dům rozprostírá na sedmi podlažích. Dále přibyla zimní zahrada, která se využívá jako restaurace s výhledem na okolí. Díky rychle rostoucímu obchodu a celkové modernizaci se však obchodní dům KaDeWe brzy stal zastaralým.
Systematičnost
Každé patro je věnováno určitému segmentu zboží. Zatímco v jednom patře můžete nalézt luxusní značky zaměřující se na kosmetiku, parfémy a služby pro ženy, na dalším poschodí můžete vybírat ze širokého sortimentu obuvi a módních oděvů. V tomto obchodním domě na vás dále čeká elektronika, knihy, suvenýry, ale i potraviny a rozmanité restaurace. Výběr produktů je tedy skutečně pestrý.
Budoucí transformace KaDeWe
Jak už bylo zmíněno, nový projekt KaDeWe zaštiťuje společnost OMA, která rozdělila prostor na čtyři obchodní domy pod jednou střechou. Každý kvadrant má svůj vlastní vchod z ulice a zaměřuje se na jiný typ zákazníků. První byl dokončen v září tohoto roku a poskytuje prostor pro maloobchodní prodej. Rekonstrukce vznikla pod vedením architektů Ellena van Loona a Rema Koolhaasena. V rámci prvního kvadrantu vznikl designový spirálový eskalátor obložený ořechovým dřevem a vybavený automatickým zapínáním, které je pro berlínské eskalátory charakteristické.
Vize do budoucna
Nový projekt je reakcí na změnu spotřebitelského chování, které se stále více dostává do online prostředí. Aby tento obchodní dům přežil, museli architekti vymyslet způsob, jak zákazníky nalákat k návštěvě. Snažili se proto vytvořil příjemné místo, kde se návstěvníci budou cítit dobře a budou se sem chtít vracet.
Architekti se nejprve rozhodli rozdělit obrovský prostor na několik menších, aby se v nich zákazník lépe orientoval. Dalším počinem je pustit do prostoru co nejvíce denního světla a umožnit tak v jednotlivých patrech výhled na okolní město. Cílem projektu je otevřít celý prostor: vybudovat velká okna, balkónky a terasy s možností venkovního posezení. Další vizí je sjednotit fungování KaDeWe, aby se nejednalo pouze o místo, kde se nacházejí samostatné obchody, ale o dohromady fungující celek. Splnění této vize bude trvat ještě řadu let, avšak postupnými krůčky se stává KaDeWe modernější a zajímavější.
Zdroj fotografií: Marco Cappelletti, OMA
Autor článku: Dominika Vodrážková