Harajuku Quest: Obchodní a kulturní centrum, které spojuje
Dva osobité kulturní, módní a obchodní proudy, dva rozdílné světy. To představují tokijské části Omotesando a Oku-Harajuku navzdory tomu, že se nachází v těsné blízkosti. Tuto názorovou rozdílnost má ovšem spojit nové obchodní a kulturní centrum, které v sobě nese trochu z každé z oblastí. Podívejte se s námi na Harajuku Quest, obchodní centrum, které svým osobitým designem překonává společenské rozdíly.
Tokijská čtvrť Harajuku je proslulá svou mladistvou kulturou a streetstylovou módou. Pohled na tuto tématiku ovšem ještě donedávna nebyl příliš vyhraněný a střetávaly se zde dva světy sousedních oblastí Omotesando a Oku-Harajuku. Nové obchodní a kulturní centrum, jež pro danou čtvrť navrhl renomovaný architekt Shohei Shigematsu ve spolupráci se společností OMA New York, si klade za cíl tyto dvě zdánlivě názorově odlišné oblasti spojit a vytvořit tak inkluzivní prostředí pro všechny. Centrum bude nejnovější součástí rozsáhlejší městské zástavby With Harajuku, budované pod záštitou společnosti NTT, která má lidem mimo jiné umožnit snadnější pohyb v oblasti skrze řadu náměstí a obchodních ploch. Dokončení je plánováno na rok 2025 a již v současnosti se těší velkému zájmu architektů i nadšenců do designu.
Síla architektury spojovat
Ačkoli bude nové centrum definováno identitami sousedícího Omotesanda a Oku-Harajuka, které se snaží kulturně propojit, neztrácí svoji osobitost a vedle ambiciózní vize v sobě odráží rovněž nekonvenční myšlení autorů. Okolí projektu Harajuku Quest se štípí hned v několika ohledech. Omotesando, známé svou silnou městskou identitou, je definováno klikatými uličkami, širokými chodníky lemovanými zelkovými stromy a vlajkovými obchody známých značek. Rostoucí potřeba rozsáhlého brandingu v maloobchodní architektuře zde vedla v průběhu času k nárůstu velikosti budov. Naproti tomu Oku-Harajuku, ležící severně od Omotesanda, nabízí intimnější zážitek s organickými ulicemi a budovami, v nichž se nacházejí nezávislé obchody. Budova Harajuku Quest reaguje na dualitu obou kontextů vytvořením jediného objemu, který je přizpůsoben a upraven tak, aby odpovídal odlišným charakterům a územním předpisům.
Směrem k Omotesandu je budova relativně uzavřená a protažení částečně prosklené fasády vytváří sochařský výraz, zatímco strana obrácená k Oku-Harajuku je definována sestupným systémem připomínajícím schody vytvářející obyvatelnou fasádu. Tento promyšlený architektonický tah poskytuje řadu otevřených prostor, které se rozlévají směrem k Harajuku, a je jedním z rafinovaných prvků, jež pomáhají zmenšit vnímané měřítko budovy. Obchodní centrum tedy působí jako vizuální i programový bod sbližování Omotesanda a Oku-Harajuku a poskytuje místo setkávání, kde mohou návštěvníci současně zažít aktivity a auru světové módní i místní kulturní scény.
Centrum není jen jedinečnou budovou, ale také udržitelným a ekologickým projektem. Nejnovější technologie, jako jsou energeticky úsporné systémy a udržitelné materiály, pomáhají v budově vytvořit prostor, který je šetrný k životnímu prostředí a zároveň ekonomicky odpovědný. Budova je vybavena nejmodernějším systémem vytápění, větrání a klimatizace, který maximalizuje energetickou účinnost a snižuje uhlíkovou stopu budovy. Kromě toho je i design budovy koncipován tak, aby byl co nejudržitelnější. Více úrovní a otevřené prostory centra poskytují dostatek příležitostí pro přirozené větrání a osvětlení, což snižuje potřebu umělého osvětlení a klimatizace.
Prosklené stěny budovy dále poskytují vynikající izolaci, která udržuje příjemnou teplotu v interiéru po celý rok. Díky těmto ekologicky šetrným konstrukčním prvkům je obchodní a kulturní centrum skutečně udržitelnou budovou, a to jak pro životní prostředí, tak pro lidi, kteří ji budou využívat.
Harajuku Quest je zkrátka víc než jen budova, je to symbol prolínání dvou odlišných kulturních světů do jednoho celku. Je důkazem síly designu, který dokáže spojit různé prvky a vytvořit soudržný a jednotný zážitek, i toho, že udržitelnost může jít ruku v ruce s designem. Jedinečná forma budovy a její přizpůsobivost různým charakterům okolí, osobitá vize i ekologické smýšlení, to vše z ní činí místo, které jednoduše zaujme každého nadšence do módy či architektury. Stavba jednou pro vždy potvrzuje, že je design významným kulturním atributem, který může měnit svět.