Hotel v srdci středověkého města skládá střípky historické mozaiky do moderních obrazů
Hotelu Goldene Rose (Zlatá růže) v německém Dinkelsbühlu má za sebou mimořádně pestrou historii. Jeho majitel se rozhodl dávné příběhy vyprávět pomocí unikátního designu, ve kterém se funkčně propojí staré s novým. Jak se mu to podařilo? Přijměte pozvání na exkurzi napříč časem!
V romantickém městě Dinkelsbühl jakoby se zastavil čas. Pyšní se pestrobarevnými hrázděnými domy a uličkami s nezaměnitelným charakterem. Historický skvost ležící mezi Mnichovem a Norimberkem dosud obléhají původní středověké hradby s obrannými příkopy. V samotném srdci tohoto města, naproti katedrále sv. Jiří, stojí pětihvězdičkový hotel Goldene Rose, který se loni dočkal úspěšné designové reinterpretace. Nemovitost postavená v 15. století údajně hostila i britskou královnu Victorii. Současný majitel budovu zakoupil jako vůbec první ze série pěti výjimečných sousedících domů. Dlouhodobě si pohrával s myšlenkou všechny stavby sjednotit pod společnou střechou a zároveň zakonzervovat jejich vzácnou historickou strukturu. Se svou představou se obrátil na ateliér NOA, který se památkově chráněným a nestandardně řešeným projektům dlouhodobě věnuje.
Goldene Rose odnepaměti poskytoval přístřeší hostům, okolní domy však vystřídaly pestrou škálu funkcí. Mimo jiné jako restaurace, sklady, pivovar, kino, taneční sál, kasino či apartmány. Jak z této mozaiky vykřesat jednotný prostorový koncept, který by nenarušil cenné historické stopy? K dalším výzvám patřilo vypořádání s výškovými rozdíly nebo návrh funkčního programu při zachování stávajícího objemu budov.
Hotel Goldene Rose se nad náměstím vypíná hořčicově žlutou hrázděnou fasádou. Uvnitř jste okamžitě konfrontováni s originálním konceptem NOA, jak zprostředkovat minulost současnému návštěvníkovi. Welcome drink si vychutnáte v baru královny „Vicky“. Interiér vyniká černým žulovým pultem a starožitnými zrcadlovými plochami. Se sklenkou v ruce se pak usadíte do pohodlného křesla. V zimě vás po procházce městem příjemně zahřeje teplo vyzařující z krbu. Hrubý povrch omítky kontrastuje s podlahou z běleného dubu, kterou paralelně k materiálu použitému na stropě protínají tmavší prkna. Jedinečnou identitu prostoru podtrhují dekorace v podobě cechovních znaků.
K baru za hlavním schodištěm přiléhají vstupní hala a prostorná recepce, kde byli zachovány dobové nerovnosti i zdánlivě matoucí spleť zdí, které však poskytují nerušené soukromí během čekání. V nejvyšším patře hotelu se nachází částečně krytý desetimetrový bazén s výhledem na katedrálu sv. Jiří. Léčebné kůry, masáže nebo saunu nabízí zdejší wellness. „Hostům Goldene Rose jsme umožnili vnímat charakter budovy více smysly. Nejen vizuálně, při pohledu na historické stropní trámy, ale i pohybově, během přesunů mezi jednotlivými podlažími hotelu,“ vysvětluje Lukas Rungger, zakladatel ateliéru NOA.
Druhá budova skupiny je vyhrazena pro zázemí a obslužné místnosti. Přímo skrze ni pak vstoupíte do domu č. 3, kde byl v roce 1870 zřízen taneční sál. Dnes v jeho prostorách snídají a večeří hoteloví hosté v restauraci Kantine Rosine. Její atmosféru dokreslují tapety umístěné nejen na stěnách, ale i stropech. Intimní zákoutí oddělují poloprůhledné závěsy. Po dobrém jídle vám vytráví procházkou na vnitřní nádvoří domů vyvedené v zelených odstínech. Ke spánku se pak uložíte v jednom ze 43 hotelových pokojů částečně umístěných ve čtvrté budově – bývalém kasinu. Komplex uzavírá pátá stavba, kdysi hostinec a pivovar.
Ubytujte se v hotelu Goldene Rose
Hotelové pokoje v Goldene Rose jsou rozděleny do tří kategorií s jednotícím estetickým konceptem vytvořeným designérem Patrickem Gürtlerem. Společnými jmenovateli jsou závěsná pohovka, reprodukce středověkého gobelínu za postelí a otevřená koupelna, odrážená do obýváku prostřednictvím mozaikových zrcadel. Podkroví s odhalenými krovy zaujímají Junior suity. I zde najdete charakteristické tapisérie – tentokrát na podlaze, kde definují výklenek pro postel.
Dominantou hotelu je dvoupatrová tančírna a kino z 50. let 20. století. Původně zazděná okna byla znovu otevřena a interiér upraven pro různé typy eventů. Záměr repasovat skládací řadové sezení biografu se bohužel neosvědčil. Designéři však obnovili původní vzor čalounění tiskem shodného motivu na nové textilie. Prostor je možno zatemnit rozměrnými blackouty, v uzavřeném boxu „Kino Suite“ si tak lépe užijete soukromé filmové projekce. Nostalgické osvětlení zajišťují původní skleněné sférické lampy.