Hovering Kan-Too: Showroom, který je sám o sobě výstavním dílem
Částečná průhlednost fasády, samostatné domy uvnitř budovy či hravá kombinace barev, to všechno jsou charakteristiky, které činí novou výstavní síň v čínském Zhongstanu naprosto jedinečnou. Projekt inspirovaný horami přináší do oblasti futuristický přístup k architektuře a vymaňuje se z homogenního uspořádání a designu městské části. Podívejte se s námi na zdánlivě levitující showroom Hovering Kan-Too a nechte se pohltit jeho nesmírnou originalitou.
Showroomy dříve představovaly pouze prostor pro výstavu, kde byly dominantou a středem zájmu právě exponované produkty. Při neustále narůstající konkurenci a rozmachu sociálních médií však výstavní síně pomalu získávají na důležitosti a hrají významnou roli v marketingu a celkovém vnímání produktů. Architekti showroomu Hovering Kan-Too nesli tento aspekt při jeho návrhu v potaz a výsledkem je naprosto originální stavba, která nelze přehlédnout a láká návštěvníky z dalekého okolí.
Síň se nachází na západním břehu delty Perlové řeky v blízkosti mostu Shenzhen-Zhongshan, ambiciózní stavby, která je se svým cílem spojit tato dvě města důležitou součástí čínského plánu na vytvoření největší megalopole na světě. Showroom pak v této vizi jakožto nová dominanta městské zástavby a výrazný architektonický prvek hraje významnou roli. Ač se může zdát, že je výstavní síň v naprostém souladu s oním budovatelským plánem a celý proces by měl proběhnout bez větších zádrhelů, opak je pravdou. Realizaci předcházela řada komplikací a návrh byl nejprve zamítnut z důvodu postrádání místní kulturní charakteristiky. Architektonická společnost Wutopia Lab ovšem odmítala postavit celou podstatu na tradičních materiálech, liniích a postupech, a tak se s novým návrhem obrátila k symbolismu.
Inspirace horami
Hlavní inspirací byly při návrzích nového showroomu tvary nepravidelných hor, jež odkazují na nedalekou přírodu s okouzlující Purpurovou horou a představují důležitý symbol tradiční čínské kultury. Forma showroomu částečně vychází z pozemku ve tvaru kosočtverce, na který budova reaguje svým nepravidelným šestiúhelníkovým půdorysem. Ten je ve stále stejném tvaru tažen svisle do výšky s nejvyšším bodem 21 metrů a po několika jednoduchých řezech, které simulují měnící se obrysové linie pohoří, se z něj rodí jednoduchý, čistý a zřetelný obraz.
Budova netradičně disponuje dvojí fasádou, přičemž vnitřní je plně funkční a vnější má omezené izolační vlastnosti a estetickou funkci. Myšlenkou za touto neotřelou konstrukcí bylo oddělení vizuální hranice od klimatické, což se objevuje u tradiční čínské architektury. Vnější fasádní panely výstavní síně jsou vyrobeny z polytetrafluorethylenu (PTFE) a mají různou míru pórovitosti 28 % a 50 %, která vytváří výrazný, průsvitný vzhled membrány. Zároveň poskytuje poréznost potřebnou pro splnění požadavků na protipožární větrání, což architektům umožňuje vytvořit nejednoznačnou klimatickou dutinu mezi skutečnou hranicí budovy a membránou.
Odvážná paleta barev
Pro zdánlivě levitující objem byla zvolena bílá barva, která zároveň odpovídá celkovému konceptu a evokuje vzhled zasněženého masivu. Hliníková lamelová střecha s amfiteátrem, z něhož se otevírá panoramatický výhled do okolí, byla naopak natřena sytě oranžovou barvou, která dodává celému projektu na originalitě a je jedním z jeho dominantních prvků. Při pohledu z ulice se zdá, že bílý objem mění tvar, barvu a jas. Jasně zbarvené plochy, viditelné díky výškovým rozdílům jednotlivých částí, jsou příjemným a překvapivým komponentem, podobně jako hora spatřená v daleké krajině, kde se zasněžené plochy střídají s obnaženou skálou.
Stejný odstín oranžové barvy jako odvážná nepravidelná střecha má i interiér, který si rovněž zachovává velkolepé proporce. Atrium s rozměry 16x30 m je podepřeno hlavní konstrukcí se dvěma sadami stěn jádra integrujícími evakuační schodiště, výtahy, trubkové šachty a toalety. V celém prostoru jsou použity zakřivené panely z perforovaného hliníkového plechu, jež prostupují od fasády přes interiér až k hranici atria a tvoří souvislé oblouky, které působí dojmem jeskyně či tunelu vyhloubeného v hoře. V srdci atria vymezují panely prostor, který zabírá hlavní exponát výstavní síně – 15 metrů dlouhý digitální model nové městské zástavby, umístěný pod světlíkem ve druhém patře.
Oranžový tunelový prostor pokračuje do výtahové haly a na schodiště, avšak po vystoupání do druhého patra výrazná barva mizí a převládají jemné odstíny bílé. Organizace prostor byla inspirována uspořádáním tradičních vesnic. Zasedací místnosti, stejně jako recepce a výstavní prostory, jsou tedy konstruovány jako samostatné jednotky ve tvaru domů se šikmou střechou, nepravidelně seskupené kolem centrálního atria. Důvod tohoto uspořádání je nejen esteticky uspokojující, ale má zároveň praktické účely. Sousedící polootevřený prostor totiž není zcela izolován, a tak bylo třeba vytvořit jakousi další dělící vrstvu od vnějšího nevyzpytatelného klimatu.
Nový showroom Hovering Kan-Too je zkrátka budova mnoha účelů. Vedle své primární funkce poskytovatele výstavních prostor je zároveň důležitou součástí plánu vytvoření největší megalopole na světě. Ačkoli skrze symboliku hor projekt harmonicky navazuje na tamější kulturu a napojuje se na významné přírodní dědictví, svými materiály, barvami a formou se tradiční architektuře oblasti vymyká a představuje nový inovativní přístup k designu, který městskou část oživuje a přináší jí novou vizionářskou energii.