Inovativní podzemní školství: Nový pohled na alternativní vzdělávání v Posázaví
V klidné krajině Posázaví, v okolí zatopeného lomu, vzniká nová rovina architektonických zázraků a alternativního vzdělávání. Tuto lokalitu nyní zdobí shluk budov s netradiční podzemní školou, která slibuje odklon od tradičního přístupu ke školství. Díky integrovanému designu, který zahrnuje své okolí a plní i jiné funkce než jen vzdělávací, je tento projekt více než jen školou - je to vize budoucnosti.
Historicky zůstaly pozemky kolem zatopeného lomu v Posázaví nedotčené a zachovaly si svou přírodní auru. To se změnilo, když byl postaven rodinný dům s technickým zázemím. Následně se vize rozšířila a zrodila se myšlenka školy. Ne ledajaké, ale takové, která by sloužila jako alternativa ke klasickému vzdělávacímu systému. Investoři, vedeni osobní zkušeností s domácím vzděláváním, se odhodlali podstoupit tento odvážný krok a nabídnout lidem z okolí to, co jim samotným v tamějším vzdělávacím systému chybělo.
Nově postavená škola není izolovaným subjektem. Propojuje se s řadou dalších aktivit a stává se centrem života a vzdělávání. Patří sem ordinace čínské medicíny, specializovaná dílna a klidný prostor pro jógu. Tento multifunkční koncept se zrodil z primární potřeby. Škola by měla fungovat v souladu se stávajícím domem a zajistit, aby jedno nenarušovalo druhé. Snaha o dosažení této rovnováhy vedla architekty ze studia A69 - architekti ke kreativnímu řešení. Místo toho, aby se škola stavěla směrem vzhůru, byla navržena jako pohřbený jednopodlažní celek. Forma, kterou na sebe vzala, je nejlépe popsána jako erozně utržený svah, který plynule splývá s lomovou jámou.
Jedním z nejpřitažlivějších aspektů školy je její zelená střecha. Na rozdíl od tradičních staveb, které vyčnívají, zelená střecha této školy plynule přechází do přilehlé louky. Z dálky si stavby ani nevšimnete, protože elegantně splývá s okolím. Když vstoupíte dovnitř, ocitnete se v prostoru o rozměrech 25 × 10 metrů. Skleněné příčky a nábytkové stěny rozčleňují tuto obrovskou plochu a zajišťují rovnováhu mezi otevřeností a soukromím. Přirozené sluneční světlo proudí dovnitř dvěma atrii a osvětluje interiér školy v paletě přírodních odstínů. Materiály stavby, od vodovzdorného betonu až po ocelové sloupy, jsou použity ve své syrové, nefalšované podobě.
Efektivita a soběstačnost jsou patrné v samotné stavbě i funkčnosti školy. Její výjimečnost tkví mimo jiné v celkovém procesu vývoje, který charakterizuje svépomoc s minimálními zásahy profesionálních řemeslníků. To je důkazem odhodlání a vize a propisuje se do atmosféry místa. V multifunkčních prostorech nebyla upozaděna ani udržitelnost. Škola je vybavena podlahovým vytápěním poháněným elektrickým kotlem a její napojení na domovní čistírnu odpadních vod zajišťuje ohleduplnost k životnímu prostředí. Aby byly prostory využity na maximum a zamezilo se tak neefektivitě, provoz školy je podle zásad domácího vzdělávání aktivní po celý den.
Změna paradigmatu ve vzdělávání a architektuře
V projektu Posázaví se prolínají inovace ve vzdělávání a architektuře. Zpochybňuje konvence školního designu a samotnou představu o tom, jaká by škola měla být. Tím, že spojuje výuku s wellness aktivitami a činí přírodu nedílnou součástí svého designu, vytváří precedens pro budoucí vzdělávací instituce a architektonické zázraky.