Jaká bude nová podoba Masarykova nádraží v podání Zaha Hadid Architecs?
Existuje mnoho důvodů, proč se k rekonstrukci pražského Masarykova nádraží přistoupilo. Pro Pražany představuje značnou bariéru a kvůli rozsáhlému parkovišti zde chybí pěší zóna. Před šesti lety ale vznikl plán, jak udělat z Masaryčky skutečně skvostné místo. Podaří se ho dokončit?
Autorkou projektu, který v soutěži o nejlepší návrh nového Masarykova nádraží a jeho okolí zvítězil, je jedna z nejslavnějších světových architektek Zaha Hadid, respektive její studio Zaha Hadid Architecs. Architektka bohužel v březnu roku 2016 zemřela, ale její projekt žije dál svým životem. Přestože ve značně pozměněné podobě. Posunul se termín dokončení rekonstrukce, samotný projekt byl také značně přepracován a navíc se počítá s větší plochou zeleně. Přesto již rekonstrukce započala, alespoň tedy výstavba první etapy, které se ujala developerská společnost Penta. Ta plánuje vystavět polyfunkční objekt Masaryk Centre a to dle návrhu samotné Hadid. Dominovat by mu měla velmi vysoká zlatá věž, která však bude dle posledních informací o něco snížena a okolí bude vyplněnou novými stromy. Druhá a třetí etapa započne za mostem u Florence. I když i tuto část Zaha Hadid navrhla, bude vypsána nová architektonická soutěž, z níž vzejde i nový architektonický záměr.
Proč se na rekonstrukci Masarykova nádraží přistoupilo?
Jak jsme zmínili již na samotném začátku, důvodů bylo nespočet. Mimo již zmíněnou bariéru, kterou Masaryčka představuje, neboť chybí přímé pěší napojení ulic Na Florenci a Opletalova, a parkoviště, na němž parkující automobily stojí pěším v cestě, je značnou potíží to, že ulice Na Florenci nemá absolutně žádné kvality, které by mohl běžný občan ocenit a využívat. Ulice slouží jen k rychlému přesunu pěších. Chybí tu nákupní možnosti a sportovní nebo kulturní vyžití. Lidé zkrátka nemají důvod se zde zdržovat.
Po setmění vstup zakázán
Severojižní magistrála taktéž představuje velký problém. Je tu hluk a po setmění se tudy odváží procházet jen skutečně otrlí jedinci. Navíc je v této části téměř nedýchatelno, neboť tudy permanentně projíždějí autobusy a osobní i nákladní auta. Ani Křižíkova ulice není nijak líbivým, natož vábivým prostředím. Leží pod magistrálou, a tak přitahuje především narkomany a bezdomovce.
Křižovatka U Bulhara jako legendární pražské místo
Objekty, které byly dříve využívány pro nákladní železniční dopravu, jsou dnes již nevyužívané a chátrají. A v neposlední řadě chybí vazba mezi budovou Muzea hlavního města Prahy a ulicemi Křižíkova a Na Florenci. Křižovatka U Bulhara už se stala pražským fenoménem. Všichni ji znají, ale nikdo o ní nesmýšlí pozitivně. V budoucnu se ale počítá s plochou, která bude nejenom pro všechny bezpečná, ale také zde budou vystavěny nové obchody a restaurace.
Ulice Na Florenci bude rozšířena o dvacet pět metrů. Parkovat tu budou moci na omezenou dobu jenom zásobovací vozy. Obě strany ulice mají lemovat stromy, na vozovce se počítá s cyklopruhy. Chybět nebude ani náměstí typu piazzety s kavárnami a restauracemi.
Platforma nad kolejištěm rovněž projde rekonstrukcí. Lidé tu najdou klidové plochy určené k rekreačnímu a společenskému vyžití. Neměl by chybět ani prostor na sezení s výhledem na Vítkov. Vysadí se zde stromy, travní plochy i nízké dřeviny.
Přestavba byla skupinou Penta zahájena v únoru letošního roku. Trvalo to přesně šest let, během nichž se vedly sáhodlouhé diskuze o budoucí podobě druhého nejvytíženějšího pražského nádraží. Celkové náklady na přestavbu by měly dosáhnout dvou a půl miliardy korun, ovšem dalších přibližně dvě stě milionů bude investováno na rekonstrukci samotného nádraží.
Stavba zabere dva roky
Nejprve se provedl rozsáhlý archeologický výzkum, pak se započalo s pokládáním základů dvou budov, které Zaha Hadid navrhla. Nyní jsou již patrné obrysy budovy a v roce 2023 už by ale měla být zřetelně vidět finální podoba budovy.
Počítá se s celkovou plochou 28 000 metrů čtverečních. V budovách se budou nacházet restaurace i kavárny, ale také služby pro širokou veřejnost. V roce 2024 se plánuje dokončení hotelu, který bude vystavěn na křižovatce ulic Hybernská a Opletalova. Kromě toho se zrekonstruuje také brownfield. Penta se do něj chystá investovat deset miliard korun. Na základě urbanisticko-architektonické soutěže vznikne plocha o rozloze 100 000 m², která bude věnována komerčním budovám a bytům.
Spojení na letiště
V nedohlednu je ovšem zatím výstavba železničního spojení mezi Prahou a Letištěm Václava Havla. Správa železnic v současnosti připravuje zcela nové spojení, které propojí Prahu s Kladnem s odbočkou na letiště. Toto spojení by mělo být především rychlé a komfortní a rovněž by mělo představovat ideální řešení propojení pražského letiště s centrem rušného města. Ovšem kdy přesně na tento plán dojde, zatím nikdo netuší.