KOGAA: Prostor parkoviště ve Španělsku získal díky Air Square zcela nový smysl
Brněnské studio KOGAA založené Alexandrou Georgescu, Tomášem Kozelským a Viktorem Odstrčilíkem se pyšní oceněním jako Vanguard Design Award 2021. Nedávno představilo světu svůj projekt Air Square, který reaguje na nedostatečně využívané městské prostory a změny klimatu tím, že se snaží řešit nadměrné exponování tepelných ostrovů a nedostatek zeleně ve městech. Jak dlouho trvá sestavit instantní projekt Air Square? A za jaký projekt získalo studio nominaci na Českou cenu za architekturu? I to prozradili v našem rozhovoru.
Kdo z Vás přišel s nápadem něco takového vytvořit?
Oslovilo nás město Brno se zadáním vytvořit atraktor, který by aktivoval relativně živou oblast v centru města, kde se do té doby nacházela nevzhledná tržnice. Jednalo se o vzdělávací projekt, který měl občanům i návštěvníkům Brna přiblížit nové vize města formou přednášek a výstavních panelů. Ve spolupráci s brněnským výrobcem nafukovadel Kubíček Visionair tak vznikla první část objektu - bílý nafukovací prstenec, který fungoval právě jako zmíněný atraktor a zároveň vymezoval prostor, fungující jako jeviště, kde se mohl konat další program. Když jsme pak byli osloveni pro účast na prestižní architektonické přehlídce Concentrico ve Španělském městě Logroňo, vycházeli jsme z již existujícího prstence, ke kterému jsme navrhli design dřevěné konstrukce s vícero funkcemi.
Existuje moment nebo situace, ve které jste si uvědomili, že Air Square je přesně to, co vám dává smysl?
Bylo to právě na ve Španělsku. Objekt (tehdy pod názvem CIRCO AÉREO) dostal zajímavou lokalitu, byl jí prostor parkoviště mezi bytovými domy - vydlážděný kus městské krajiny bez jediného kusu zeleně. A ve chvíli, kdy jsme Air Square postavili, získal tento prostor nový smysl. Bílý prstenec vytvořil přirozený stín uprostřed místa, které má potenciál vzniku tepelného ostrova, naopak večer poskytl příjemné difuzní osvětlení, čímž vnesl do lokality pocit bezpečí.
Objekt je přenosný, jak dlouho trvá ho sestavit?
Air Square má přinášet instantní řešení. Proto je objekt navržen tak, aby bylo možné všechny jeho části jednoduše poskládat na několik palet a zaslat kamkoliv po světě, kde ho s pomocí manuálu nebo našich instrukcí budou moci uživatelé postavit během jednoho odpoledne. Stavba jako taková by neměla zabrat víc jak 8 hodin, záleží kolik je k dispozici lidí a jaké mají zkušenosti.
Vrchní prstenec nafukovacího kruhu je navržen jako stínidlo a zároveň se pokouší řešit místa, která se ve městě přehřívají. Jedná se o speciální materiál?
Prstenec je zde imitací korun stromů, které z nějakého důvodu není možné do dané lokality vysadit nebo to zatím není možné. Samotné vytvoření stínu, a s tím související další kroky vedoucí k aktivaci konkrétní lokality, kde je Air Square umístěn, pomáhají řešit problematiku tepelných ostrovů.
Co by podle Vás dlouhodoběji řešilo klimatickou krizi?
Je to samozřejmě celkový přístup k tvorbě a rekonstrukci městské krajiny. Protože s rekonstrukcí městských struktur je spojena vysoká administrativní a finanční zátěž, je Air Square ukázkou dobrého příkladu, ale z dlouhodobějšího hlediska je spíše dočasným řešením.
Byli jste svědky nějakého nečekaného využití Air Square? Fantazírovali jste nad tím někdy?
Po přehlídce ve Španělsku se nám ozvali organizátoři festivalu The Race & Climate Change v Seattlu, kteří měli zájem využít Air Square pro taneční site specific performance, z čehož jsme byli velmi nadšení, protože jsme si tím potvrdili univerzálnost a mezinárodní význam projektu. Nicméně bychom chtěli jít ještě dál. Již od úvodní ideje je prstenec Air Square uvažován jako plocha pro projekce, ať už ve formě klasického videomappingu na jeho vnější část, tak i řešení 360° projekce ve vnitřní části.
Projekt byl prezentován ve Španělsku, USA, Česku a podíval se i do Budapešti a Paříže. Zaznamenali jste rozdíl ve vnímání Air Square v porovnání mezi zahraničí a tuzemskem?
Vyloženě rozdíl mezi zahraničním a tuzemským přijetím projektu jsme nezaznamenali. Akce, které jsme zatím navštívili nebo teprve navštívíme, jsou velmi specifické a přijetí je tedy odlišné. Podle toho je objekt vnímán, ať už jako umělecký objekt, městský mobiliář nebo atraktor na veletrhu.
Přemýšlíte o Air Square jako o architektuře, anebo spíše jako o soše?
Popravdě pro nás je Air Square spíš produkt nabízející řešení různých situací. Spolu s Kubíček Visionair jsme se rozhodli, že chceme projekt posouvat dál a zdokonalovat ho pro další možná užití. Je to neustálý proces plánování a vývoje, ale věříme, že to má smysl.
Jste nominovaní na Českou cenu za architekturu s projketem GROUNDS coffee hub, je to pro Vás překvapením?
Air Square jsme do České ceny za architekturu sice přihlásili, ale mezi nominované projekty se nakonec dostala realizace s názvem GROUNDS coffee hub. Za což jsme také moc rádi, protože se opět jedná o projekt prezentující možnosti udržitelných řešení v architektuře a designu. Šlo o návrh a implementaci nízkonákladového multifunkčního prostoru pro kombinaci provozů pražírny, kavárny, showroomu pro pořádání kávových soutěží a workshopů a zázemí kanceláří. Přičemž všechny provozy mohou fungovat společně, ale i naprosto nezávisle. Ideou návrhu bylo vytvořit udržitelný prostor, který bude moci fungovat i v případě zvýšených protiepidemických opatření, materiálové provedení bylo řešeno z nejméně z 80 % recyklací dřívějších interiérových projektů.