Křiklavá extravagance 80. let na výstavě Memphis: 40 let kýče a elegance
Jeden z nejvýstřednějších fenoménů světového designu se dočkal jubilea. Své velkolepé kulatiny slaví už od února 2021 v galerii Vitra Design Museum v německém městě Weil am Rhein. Do barevného světa nápadných kreací můžete nahlédnout prostřednictvím vystaveného nábytku, lamp, kreseb, skic i fotografií od řady členů hnutí Memphis, které se stalo symbolem své vlastní doby.
Rebelové, kteří se stali ikonami
Kde a kdy se tento směr vlastně objevil? Na přelomu roku 1980/81 se v italském Miláně kolem architekta a designéra jménem Ettore Sottsass zformovala skupina mladých umělců, kteří si přáli odbočit od fádního průmyslového designu a dogmatického diktátu funkcionalismu. Své jméno dostala po písni Boba Dylana Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again, která provázela členy během prvního setkání. V září 1981, po představení první kolekce v milánské galerii Arc'74, vzbudilo hnutí poprask. Výstřední barevné kombinace, divoké vzory a neobvyklé tvary podnítily zájem kritiků i veřejnosti. Duch postmoderny a odkazy na dřívější umělecké styly (pop-art, art-deco, futurismus a kýč 50. let) byly zpočátku označovány za bizarní a nevkusné. Když si ale v roce 1982 módní guru a návrhář Karl Lagerfeld vybavil svůj byt v Monte Carlu novinkami Memphis, dostal tento směr definitivně zelenou. Design, co oslavuje banalitu, každodennost a prolamuje tabu dobrého vkusu, se až do roku 1987 v Evropě i USA těšil velké oblibě. Ovlivnil celou popkulturu a dostal se například i do tehdy nově vzniklé televizní stanice MTV. Dozvuky této éry přetrvaly až do 90. let.
Na výstavě uvidíte nejvýraznější počiny boje proti konvencím
Iniciátor hnutí, Ettore Sottsass, už v 60. letech začal experimentovat se sochařskými kusy nábytku, na které aplikoval plastové lamináty. Mezi jeho nejznámější díla patří židle Seggiolina da Pranzo (takzvaná Obědová židle) navržená pro Studio Alchimia. Ta je ozdobena právě vzorovaným laminátem, který se později stal jakousi ochrannou známkou tohoto uměleckého směru. I příborník Beverly se stal symbolem. Zdánlivě nesourodé prvky v podobě chromované ohýbané trubky z oceli, barevné žárovky, figurovaného dřeva a hadího vzoru se pohybují na hraně kýče a elegance.
Podivné zvíře nebo svítidlo? Už na první pohled výstřední kousek má na svědomí návrhářka Martine Bedin. Lampa Super je půlkruhovým objektem osázeným žárovkami, doplněným kolečky a elektrickým kabelem. Tento hravý a inovativní přístup k tvorbě ovlivnil budoucnost postmoderny.
Pro řadu umělců byla tato experimentální doba pouhým odrazovým můstkem k budoucí kariéře a dosažení mezinárodního uznání. Matteo Thun a Michele De Lucchi stále patří mezi zvučná jména v průmyslovém designu. I jejich díla můžete na výstavě v nejjižnějším městě Německa obdivovat. De Lucchiho stůl Kristall nebo židle Riviera z roku 1981 jsou předzvěstí autorovy budoucí tvorby. Stopy Memphisu v jeho sérii experimentálních domácích spotřebičů pro značku Phillips se nedají popřít. Neméně zajímavá je i židle First, ve které je sedící obklopen kulovitými objekty připomínající planety. Nejen kousky křiklavého nábytku, ale i sofistikované textilní vzory, dekorace nebo interiérové návrhy čekají v galerii na své fanoušky.
Na exhibici můžete až do 23. 1. 2022 hledat ducha 80. let. Čekají tu i další jména, jako třeba George Sowden, Michael Graves, Barbara Radice, Peter Shire, Nathalie Du Pasquier a Shiro Kuramata. Předměty vypráví svůj jedinečný příběh, vtáhnou vás do tehdejšího hledání nekonvenčnosti. Jak napsala Barbara Radice, kritička a jedna ze zakládajících členek, Memphis vznikl s myšlenkou změnit tvář mezinárodního designu a zvolil si k tomu ten nejefektivnější, nejpřímější a nejnebezpečnější způsob.