Lanové vozy na Petřín dostanou novou podobu
Petřínská lanovka není jenom součást pražské městské hromadné dopravy, ale také atrakce, kterou využívají místní i turisté z celého světa. Brzy však budou vozy z osmdesátých let vyměněny za nové.
Jak bude nová petřínská lanovka, včetně celé její infrastruktury, vypadat, se ukáže až poté, co bude vypsána architektonická soutěž a vybrán její vítěz. Ta by dle nejnovějších informací měla být zahájena už v září letošního roku, do konce roku 2023 se počítá s tím, že budou nové vozy již v provozu. Na výstavbu nové lanové infrastruktury zadavatel vynaloží okolo dvě stě deseti milionů korun.
Životnost lanových kabin se blíží ke konci
Současné lanové vozy jsou staré už více než třicet pět let. Trať stejně jako obě kabiny byly vystavěny v první polovině osmdesátých let poté, co původní trať zničily sesuvy půdy v roce 1967. Jejich životnost ovšem není věčná. Technici nyní odhadli, že stávající vozy už by vydržely další čtyři, maximálně pět let. Z toho důvodu se zastupitelstvo Prahy společně se zástupci Dopravního podniku hl. m. Prahy rozhodli vypsat soutěž v co nejbližším termínu.
Petřínská lanovka ročně přepraví více než dva miliony cestujících a prochází pravidelnou údržbou, jenže to už na její záchranu nestačí. Navíc se v posledních letech rapidně zhoršuje technický stav tratě kvůli špatnému podloží. Na to už upozorňovali autoři diagnostické studie z roku 2018, na které se podíleli i odborníci z Českého vysokého učení technického.
V plánu je i bezbariérový přístup
Letos lanová trať oslavila sto třicet let své existence a aby tu vydržela ještě aspoň jednou tak dlouho, bude zapotřebí zjednodušit konstrukční dráhu, zlepšit odvod vody z tratě a zároveň zmodernizovat nouzovou brzdu, která v současnosti funguje na lano. Jenže tuto technologii již nikdo nevyrábí a ani se už nepoužívá. Od nové dráhy si zástupci Prahy i DPP slibují finanční úsporu nejenom při pravidelných údržbách, ale také to, že už se nebudou muset tak často vyměňovat brzdná lana, vodicí kladky ani další návazná zařízení. Rovněž by měla být po modernizaci lanová dráha zcela bezbariérová.
Dojde k navýšení kapacity cestujících
Lanový systém včetně výhybky by ale naopak měly zůstat, proto musí být nové vozy stejně těžké jako ty současné, zároveň však budou vyrobeny z lehčích materiálů, čímž se uvolní kapacita pro více cestujících. Plán na novou lanovou dráhu počítá také s tím, že do každého vozu se v modernizované úpravě vejde minimálně sto dvacet cestujících, což je o dvacet víc než jakou kapacitu nabízí současné vozy. Pohon lanovky rovněž nejspíš zůstane původní.
Nebýt spartakiády, možná už bychom žádnou lanovou dráhu neměli
Výstavba lanové dráhy na Petřín započala v roce 1890. Důvod byl prostý, Praha chtěla přiblížit co nejvíc cestujících k Petřínské rozhledně. Svůj provoz oficiálně spustila 25. července 1891. Po čtyřech letech provozu fungovala už jen na jaře, v létě a na podzim. V zimě totiž docházelo k častým technickým problémům souvisejícím se zamrzáním vody.
Počátkem první světové války byl její provoz přerušen a v roce 1920 definitivně ukončen. K obnovení provozu došlo v roce 1932. Tehdy byla lanová dráha prodloužena z původních 396,5 metrů na 511 metrů. Také vzrostla kapacita kabiny a to o rovných sto procent. Kabiny po modernizaci dokázaly přepravit až sto pět osob najednou.
V roce 1965 byl opět provoz lanové dráhy ukončen kvůli sesuvu půdy. Přesně o dvacet let později byla lanovka znovu zprovozněna a zmodernizována kvůli spartakiádě v roce 1985. Tehdy byla také začleněna do pražské MHD, jejíž součástí je dodnes.
Zdroj fotografií: DPP (Petr Hejna)
Autor článku: Michaela Dočkalová