Mezi konflikty: Stavba vyrobená pomocí 3D tisku se nechala inspirovat válkou na Ukrajině
Inovace jsou nedílnou součástí téměř každé problematiky, ovšem v oblasti architektury poslední desetiletí lehce pokulhávají. Umělci z ateliéru ICE Architects se však s odhodláním tuto stagnaci prolomit zaměřili na automatizaci v podobě 3D tisku, díky níž vytvořili projekt Mezi konflikty. Nejzajímavější je na něm ovšem jeho inspirace válečnou tematikou.
Téměř za každým dobrým uměním stojí příběh, silná inspirace a neutuchající vize vytvořit něco neotřelého, co bude reprezentovat autorovy hodnoty, současnou situaci či jinou problematiku. Objekt Mezi konflikty, navržený a realizovaný pražskými architekty z ateliéru ICE Architects, byl inspirován jednou z nejtíživějších světových událostí současnosti – válkou na Ukrajině. Válečnou tematiku do sebe propisuje hned v několika rovinách. Jedna ze symbolik se zrcadlí v nutnosti automatizace výstavby a práce na stavbě, kterou dříve mnohdy zastávali ukrajinští muži. Ti nyní ovšem musí bránit svou vlast.
Objekty zároveň odkazují na obranné stavby, které jsou v současném válečném konfliktu více než třeba. Ač inovace a automatizace představují nedílnou součást téměř každého odvětví, architektuře a stavebnictví se posledních 60 let radikálnější změny poměrně zdárně vyhýbají. Architektura ovšem čelí řadě výzev, na které je třeba reagovat, což bylo pro společnost ICE s dlouholetými zkušenostmi z oblasti automatizace jedním z podnětů k vytvoření mimo jiné projektu Mezi konflikty. Nejrůznější analýzy pak odhalily 3D concrete printing (3DCP) jako ideální technologii, která dokáže pružně reagovat na aktuální potřeby, využít potenciálu ateliéru ICE a zformovat originální dílo ztělesňující pokrokovost a flexibilitu.
Pavilon Mezi konflikty byl vytištěn technologií 3DCP, jež umožnila netradiční tvar budovy s elegantními zvlněnými stěnami, jichž by bylo jinými postupy jen těžko dosaženo. Celková výstavba byla maximálně automatizována, studio pro návrh stěn projektu využilo rovněž umělé inteligence, které dali následující zadání: „Ukrajinské děti ukrývající se v lese malované Gustavem Klimtem a Mikolášem Alšem.“ Její výsledky byly poté převedeny na data, jež následně informovaly tiskové dráhy a formovaly celkový tvar objektu, přičemž na jednotlivé panely byly vždy využity originální data a obrázky. Stropy byly dále doplněny vzory v podobě stress lines vyvstávajících ze strukturální analýzy.
Válečné bariéry
Projekt byl zasazen v zahradě UMPRUM způsobem, který respektoval stávající prostředí a pokusil se mu plně přizpůsobit. Tato konkrétní stavba ovšem není zdaleka jediným kouskem z dílny ateliéru ICE, který byl vyroben technologií 3DCP. Maximální variabilita onoho nástroje a současné válečné dění v Evropě inspirovaly architekty k pomoci způsobem jim vlastním. Motivováni touhou usnadnit obranu tak navrhli bariéry proti automatickým zbraním lehké a střední ráže, jež nazvali MoDeSty – modulární defenzní systém. Tyto bariéry bylo pak díky maximální flexibilitě možné vyrobit v nespočtu různých variant plně přizpůsobených konkrétním potřebám, a to jak z hlediska funkčního, tak i designového. Právě díky adaptabilitě a pružnosti, kterým se prozatím nerovná žádná jiná forma architektury, jsou design a jeho originalita prvky jež nenavyšují cenu na základě tzv. mass customization.
Stavba Mezi konflikty, vytvořená technologií 3D tištěného betonu, je zkrátka ojedinělým projektem, který ztělesňuje progresivitu a automatizaci architektury a stavebnického průmyslu bez kompromisu na originalitě. Její inspirace válečnými konflikty se propisuje nejen do designu, ale i funkčnosti a poukazuje tak na důležitou problematiku současnosti. Poselství projektu se tak ladně nese zahradou UMPRUM a svým netradičním pojetím, silnou vizí, unikátním procesem výstavby a precizním provedením si vysloužilo i nominaci prestižní soutěže Česká cena za architekturu 2023.