San Giacomo Apostolo: Kostel inspirovaný horkovzdušnými balóny
Italská Ferrara, jejíž historické centrum spadá do celosvětového dědictví UNESCO, nedávno překvapila dalším architektonickým skvostem, jež se tradičním sakrálním stavbám značně vymyká. Kostel San Giacomo Apostolo je obložený cihlami a omítkou a jeho měděná střecha je inspirována horkovzdušnými balóny. Nahlédněte s námi do tohoto italského kostela a nechte na sebe dýchnout trochu přívětivé originality.
Ačkoli se může zdát, že kostely a jiné náboženské budovy upřednostňují tradiční architekturu, do které se propisuje pouze kultura a charakter daného místa, renomovaní architekti a umělci z celého světa nás v tomto ohledu nepřestávají překvapovat. Jedním z těchto případů je i kostel s farním komplexem San Giacomo Apostolo, který svým unikátním designem a pospolitostí láká místní obyvatele i návštěvníky z celého světa a vytváří jakési kulturní a náboženské centrum. Komplex zahrnuje přilehlé prostory, které budou komunitě nabízet vzdělávací, setkávací a rekreační služby, a zároveň poskytuje nové multifunkční prostory pro sousední školu. Areál je obklopen řadou vysokých topolů, uzavírá tak pozemek a vytváří intimní a důvěrné prostředí, v němž kostel dominuje scéně svými skulpturálními formami. Zároveň však vede dialog s okolní přírodou, čehož je příkladem mimo jiné naturalistické řešení velkého náměstí před kostelem, které rozšiřuje jeho území a otevírá jej městu.
Inspirace horkovzdušným balónem
Architekturu netradičního kostela charakterizuje především zvlněná měděná střecha, odkazují na horkovzdušné balóny, jež každoročně zaplní oblohu nad Ferrarou. Inspirace přišla právě v době mezinárodního festivalu, kdy architekti při analýze území spatřili magickou oblohu plnou barevných balónů. Zvlněný tvar skulpturální střechy zároveň odkazuje na archetypální klenutý tvar románských a gotických kostelů, avšak je překomponován do radiálního tvaru s oltářem uprostřed, od něhož vycházejí parabolické klenby. Fasády jsou vyrobeny ze střídajících se cihel a omítky, což vytváří elegantní pruhovaný efekt.
Interiér s minimalistickým oltářem v centru
Skutečný formální a duchovní opěrný bod stavby představuje oltář uprostřed kostela, umístěný na kruhovém presbytáři, kolem něhož jsou rozmístěny boční kaple, křtitelnice a učebny. Uvnitř posvátné budovy se dále rozvíjejí i prostory pro sakristii, farní dům a místnost pro rozhovor věřících s farářem. Ústřední prostor, který je zasvěcen apoštolu svatému Jakubovi (neboli San Giacomo Apostolo), má kamennou podlahu a stěny ze surového betonu, které jsou ozvláštněny šesti velkými vystupujícími kříži od renomovaného umělce Enza Cucchiho, jež se zasloužil rovněž o barevné keramické doplňky.
Při pohledu vzhůru spatříte klenutou dřevěnou střechu inspirovanou středověkými kostely, která se rozvíjí v radiálním vzoru kolem světelného prstence obklopujícího zavěšený baldachýn. Pod střechou pak vlaje velký kříž z masivních dřevěných trámů, který interiéru kostela dodává na velkoleposti. Trámy byly navíc získány ze staré ferrarské radnice a nahrazeny během restaurování a ukazují tak pevný vztah k městu a jeho historii.
Centrální minimalistický oltář byl zhotoven z kvádru bílého kamene Travi, který byl ponechán téměř neopracovaný, což umocňuje drsný dojem z interiéru. Má čtyři malé kříže a tajnou zásuvku, v níž je uložena relikvie. Nezdobený design oltáře byl zvolen tak, aby připomínal okamžiky kostela, kdy se mše sloužila s nalezenými předměty. Dalším komponentem interiéru jsou zavěšené dřevěné lampy, jež naplňují prostor měkkým světlem a vrhají stíny, které mohou připomínat přítomnost andělů. V neposlední řadě v tomto prostoru najdete i originální nábytek z různých druhů vrstveného dřeva, který svým pruhovaným provedením navazuje na design exteriéru.
Autorský ateliér Benedetta Tagliabue – EMBT a jeho nekončící inovativnost
Mezinárodně uznávaný architektonický ateliér Benedetta Tagliabue – EMBT založili Enric Miralles a Benedetta Tagliabue již v roce 1994 v Barceloně. Společně se podíleli na řadě zajímavých projektů, jako jsou New Scottish Parliament Building v Edinburghu či Utrecht City Hall v Nizozemsku. Od roku 2000 pak vede ateliér pouze Tagliabue z důvodu předčasné smrti Mirallese. Dnes má společnost kanceláře v Barceloně, Šanghaji a Paříži a působí po celém světě s několika novými projekty v Evropě, Číně, na Tchaj-wanu atd. Pracovní prostředí, které neustále roste a rozvíjí se, je multikulturní a plné mladých ambiciózních architektů, kteří pracují na nových inovativních nápadech a návrzích. Kanceláři se navzdory svým úspěchům a turbulentnímu růstu podařilo zachovat své základní jádro: otevřený přístup plný zkoumání a experimentů spolu s vysokou úrovní koncepčního myšlení. Díky tomu získali v průběhu let řadu ocenění, mimo jiné v roce 2002 katalánskou národní cenu, v roce 2005 Stirlingovu cenu RIBA, v roce 2006 španělskou národní cenu, v letech 2005 a 2009 cenu města Barcelony a další.
Jedinečný kostel San Giacomo Apostolo zkrátka oplývá minimalistickými symboly a velkolepou výzdobu nechává za dveřmi. Do designu se skrze plechovou střechu propisuje kultura města a celkový koncept v sobě zrcadlí vizi autorů o neustálé posouvání hranic architektury, její inovace a nekonvenční myšlení. Přívětivost, surovost a absolutní originalita – to a mnohem více jsou vlastnosti, kterými si vás kostel San Giacomo Apostolo jistě získá.