Scarlett & Rosi | Komerční interiéry bez vizuální identity nemohou existovat
Praha a Malta. Dva různé světy, dvě různé sestry a jejich dokonalé propojení interiérového a grafického designu. Jedno bez druhého totiž znamená jen poloviční výsledek. Po letech sbírání individuálních zkušeností se proto cesty Terezy a Kateřiny opět setkaly, aby českým i mezinárodním klientům zprostředkovaly novou přidanou hodnotu.
Tam, kde jiná studia marně hledají zdroje a dělají kompromisy, vytváří studio Scarlett & Rosi komplexní řešení ušité na míru. Od textilu, přes tapety, až po unikátní dekorace inspirované jejich uživatelem. Společným jmenovatelem je zde puntičkářství, vášeň pro řemeslo a odvaha pouštět se i do odvážnějších proměn. Představujeme vám sesterskou synergi ve své nejryzejší podobě!
Terezo, ve studiu Scarlett & Rosi spolupracujete se svojí sestrou Kateřinou, která zastupuje grafickou část firmy. Máte v rodině stejný vkus a stylové vnímání, nebo jste každá úplně jiná?
Myslím, že vkus a stylové vnímání máme podobné. Spíše každou z nás někdy osloví jiná část z celku. Ale obecně nemáme žádný problém se shodnout na tom, co je perfektní, a co je „no way“.
Propojením interiérového a grafického designu pod jednou střechou jste poměrně unikátní – firemním klientům nabízíte i tvorbu vizuální identity. Která složka vzniká jako první? Do jaké míry se obě tyto složky navzájem inspirují?
V případě, kdy tvoříme rezidenční projekt, bývá grafika spíše doplňkem – něčím, co potřebuji a nenajdu nikde vyrobené. Když chci například vytvořit velkoformátové fotky nebo tapety se specifickým motivem, různé polepy či specifickou grafiku pro dětské pokoje. Na druhou stranu komerční interiéry bez vizuální identity vůbec nemohou existovat! Takzvané „vizuální ID“, neboli soubor grafických prvků, je nutné pro komunikaci se zákazníky a vyjádření firemní kultury obecně. V navrhování komerčních interiérů je tedy tvorba vizuální identity nedílnou součástí návrhu už od samého počátku, nikoliv jen pouhým doplňkem, jako tomu bývá u rezidenčních interiérů. Často totiž rozhoduje už o volbě materiálů, tvaru nábytku, stylu dekorací a mnoha dalších prvcích.
Vzpomenete si na konkrétní projekt, kdy grafický design zásadním způsobem ovlivnil ten interiérový a naopak?
Aby projekt správně fungoval, jedno musí vždy ovlivňovat druhé. Otázkou je spíš, co vzniklo jako první. A pokud v daném projektu dosud není na čem stavět, stejně s Kateřinou vždy začínáme v souladu. Interiérový a grafický design nemohou žít jeden bez druhého a vzájemně se ignorovat. Bohužel se to stále běžně děje. Vy se pak podíváte na webovou prezentaci firmy, uděláte si nějakou představu, ale pak přijdete do provozovny nebo kanceláře a nevidíte žádné propojení. Nebo ještě hůř, zdejší prostředí absolutně neodpovídá tomu, co jste od firmy na základě její prezentace čekali. Takže pokud vytváříme interiéry firmě, musíme vždy vycházet z její dosavadní grafické identity. Máme také projekty s velmi specifickou nebo historickou architekturou, která ovlivňuje interiér, a tím pádem i grafický design.
Jak se vám daří spolupracovat s klienty, kteří už mají vizuální identitu jasně danou a neměnnou? Dokážete se adaptovat i na projekty, kde při výběru jednotlivých prvků chybí volnost vaší vlastní grafické tvorby?
Je naprosto normální, že firmy mají již svou zpracovanou identitu a grafický manuál, kterým je potřeba se řídit. Tvorba specifického interiérového designu ale přesto zůstává stoprocentně kreativní prací, která obsahuje atributy stávající firemní identity.
Inspirují vás při práci spíše příběhy a osobnosti vašich klientů, nebo nezávislé vlivy zvenčí? Snažíte se do svých návrhů vždy zapracovat nějaké autentické prvky ze života klienta?
Životy našich klientů se inspirujeme neustále. Obzvlášť v rezidenčních interiérech je naprosto nutné přizpůsobit design jejich obyvatelům. Potřebujeme poznat člověka i jeho rodinu – jací jsou, jak fungují, jaké mají zaměstnání nebo koníčky. Jedině tak pochopíme, co potřebují a v čem jim bude dobře. Teprve potom dokážeme vybrat barvy, tvary, materiály a struktury, které pro ně budou příjemné.
Vnímáte zvyšující se zájem o vizuálně silně individuální interiéry, nebo stále převládá spíše touha nevybočovat z řady? Musíte někdy klienty přemlouvat, aby se více „odvázali“?
Každý člověk má trochu jinou úroveň vnímání designu. Co je pro jednoho „moc“, je pro druhého „málo“. Snažíme se tedy klienta spíše posunout o pár příček vzhůru na pomyslném stylovém žebříčku, než kde se nachází nyní. Běžně se stává, že klient po radikálnější změně dlouho touží, ale dosud se k ní neodvážil. Pro nás je rozhodující, aby pro něho výsledek byl stále v rámci komfortu. Určitě nechceme nikoho přesvědčit ke kroku, kterého bude později litovat. Klient by měl důvěřovat svému designérovi, a to jak grafickému, tak interiérovému. Proto se na něj ostatně obrací – buďto protože nemá žádnou představu, nebo ji naopak má, ale neví, jak ji proměnit ve skutečnost. Přemlouvat a vnucovat klientům „to své“, to neděláme.
Jakým směrem by se měly do budoucna vyvíjet architektura a interiérový design? Co je podle vás v současné době nejslabší článek těchto oborů?
Jako nejslabší článek vnímáme především tlak na nízkou cenu a kvantitu, která snižuje kvalitu. Což se následně cyklí. To je ale nešvar vyskytující se napříč všemi obory. Obecně nemáme rády konzum, láci, náhražky a nekvalitu. S tím jde ruku v ruce i plýtvání a devastace. Vybíráme si materiály, které dlouho vydrží, výrobky, které jsou opakovaně použitelné a opravitelné a při jejichž výrobě či likvidaci nevzniká další odpad nebo zamoření životního prostředí. Rády bychom viděly návrat k přírodním materiálům – v architektuře je to kámen, dřevo, železo nebo beton. Přirozené způsoby větrání a tepelné izolace, spíše než polystyreny a klimatizace. V interiérech platí to samé, více keramiky a skla namísto plastu. A líbí se nám také trend soběstačných domů a mini domů. Těch bychom určitě do budoucna chtěly vídat čím dál více!
Zajímá vás více o práci a chystaných projektech studia Scarlett & Rosi? Líbí se vám představa osobitého grafického designu nebo již máte vlastní projekt, se kterým potřebujete pomoci? Navštivte webové stránky nebo si rovnou domluvte osobní konzultaci na contact@scarlett-rosi.com.
Zdroj fotografií: studio Scarlett & Rosi
Autor článku: Jana Barborová