The Mirò Store of Duoyun Bookstore: Knihovna inspirovaná animovanými filmy
Ačkoli se stále více setkáváme s výraznou architekturou v netradičním uměleckém provedení, praktičnost a funkčnost stále převládá a ve většině realizací hraje prim. Čínský renomovaný architekt se ovšem z tohoto ryze praktického myšlení vymanil a vytvořil knihovnu inspirovanou animovanými filmy, která vrací dospělé do bezstarostných dětských let.
Čtení knih vzbuzuje naši představivost a přenáší nás do vymyšleného světa, který v sobě často nese nadpřirozené prvky. Architekt Ting Yu věří, že knihovny by měly tyto fantazie podporovat, přenést čtenáře do světa pohádek, kouzel a fiktivních příběhů a vzbudit v dospělých hluboko zakořeněné dítě, které se dokáže radovat z maličkostí a uvěřit nemožnému. Touto svou vizí a přesvědčením se společně s architektonickou laboratoří Wutopia řídil i při navrhování knihovny a knihkupectví s názvem The Mirò Store of Duoyun Bookstore, které bylo v říjnu tohoto roku slavnostně otevřeno v čínském městě Yancheng. Inspirací projektu byly tři animované filmy vytvořené italskou umělkyní Cristinou Làstrego: Mirò the Cat, The Circus a The Creation.
Symbolika v hlavní roli
Celková stavba se skládá z několika zdánlivě oddělených objemů, z nichž každý hledá svoji inspiraci jinde, ovšem spojuje je pohádkový svět fantazie. Nejdramatičtějším vstupem do budovy je perforovaný objekt, jehož tématem byla zvolena archa se žlutou vnější a červenou vnitřní stranou, zakotvenou v přístavu knižního moře. V době, kdy se autor zabýval symbolikou oné archy, ho napadlo do návrhu zakomponovat osmibokou věž, se kterou se původně nepočítalo, ovšem podařilo se mu o přidání nového prvku přesvědčit i klienta. Věž představuje maják v přístavu a skrývá dramatické červené schodiště, které spojuje dvě harmonicky bílá patra. Při pohledu nahoru pak čtenáři spatří uprostřed šikmé střechy řadu uspořádaných linií připomínajících slunce. Z bílé věže dále vystupuje soubor černých kovových tyčí ve svislém uspořádání se symbolikou lesa, kde se mezi stromy skrývá zářivý kruh představující měsíc. Tento soubor tyčí podpírá střechu a otevírá chodbu směřující k bráně s oknem ve tvaru mraku, skrz niž vede cesta do hlavního prostoru knihkupectví.
Zvířecí motivy plné života i klidná místa pro naprostou soustředěnost
Po průchodu bránou s názvem Cloud Gate se návštěvníci ocitnou v kavárně Cloud Terrace Cafe s tematikou mraků, jíž charakterizuje vrstvená plovoucí plošina s přechodem z bílých gradientních perforovaných hliníkových panelů do kartáčované nerezové oceli. Tato barevná kombinace byla strategicky zvolena za účelem poskytnout čtenářům klid bez přílišného vnějšího rozptýlení.
Po průchodu dveřmi se pak návštěvníci ocitnou v takzvané knihovně kreseb, která na rozdíl od kavárny hýří barvami. Zde je prostor rozdělen do několika menších částí a jsou vytvořeny jakési podmnožiny, z nichž každou reprezentují jiná zvířata z knihy The Creation (mořští živočichové, obojživelníci, ptáci a savci). Tato zvířata jsou vyobrazena ve tvaru vchodů do jednotlivých chatek a v perforaci stěn. Zatímco vnější část těchto oddělených objemů skýtá odstíny růžové, žluté a modré, jejich interiér je opět laděn do bílé pro podporu soustředění a poskytnutí klidové zóny. Ptačí a savčí blok navíc reprezentuje svoji skupinu živočichů nejen uvnitř budovy, ale prochází stěnou do exteriéru a přidává fasádě další hravý prvek.
Mezi výrazné elementy viditelné již z dálky patří červený stan, slunící se na terase před knihovnou. Stejně jako ostatní prvky vzešel z italských pohádek, v tomto případě z The Circus, přičemž inspirace pramenila rovněž z červeného létajícího domu na střeše restaurace Anaya, který navrhla Wutopia před pěti lety. Stan stojí na fluoritové podlaze. Když se setmí, fluorit, který pohlcuje denní světlo, září jako hvězdná obloha. V neposlední řadě projektu nechybí ani kouzelná zlatá barva, která je zobrazena na střeše knihovny v podobě perforovaných hliníkových panelů ve tvaru hor ukrývajících skleněný dům Aozora Lecture Hall. Ten je využíván jako víceúčelový sál pro výstavy, výjezdní zasedání, autogramiády či večírky.
Autor knihovny Ting Yu se zpočátku jejímu navrhování bránil, jelikož nechtěl být nálepkován. Když mu ovšem klient ukázal inspiraci v podobě tří animovaných italských filmů, byl dojat nádhernými scénami a fantazií, která proplétala každý jejich okamžik. Rozhodl se tedy The Mirò Store of Duoyun Bookstore navrhnout a vytvořil pohádkové knihkupectví, ve kterém se čtenáři cítí jako ve středu dění kteréhokoli příběhu.