Timber Bridge v Gulou Waterfront nabízí unikátní estetický zážitek
Architektura mostů se odjakživa odvíjí od historie a kultury daného místa a zapracovává lokální technické i designové požadavky. Timber Bridge v čínském ekologickém středisku Gulou Waterfront je toho zdárným příkladem. Dřevěný most, využívající znalostí architektů již z období válčících států, se snaží propojit tradici rybolovu s ostatními aspekty industrializovaného města a vytváří jakýsi spoj mezi těmito dvěma světy.
Oblast velkého zálivu Guangdong-Hongkong-Macao skýtá řadu vodních ploch nejrůznějších typů a rozměrů, a tak jeho historii značně propisuje tradice rybolovu. Postupně se ovšem oblast začala značně industrializovat a mnoho místních vesničanů se vzdalo tradičního rybářského způsobu života ve prospěch života ve městě, čímž postupně mizí vodní vesnice, v nichž se lidé živí rybolovem. Gulou Waterfront je ekologicko-kulturní turistické středisko, které bylo vytvořeno v rámci revitalizace venkova a jehož cílem je spojit rozvoj venkova s kulturním zázemím místních vesnic za předpokladu zachování jedinečné prostorové struktury s mohylami a rybníky. Středisko zachovává podobu základního místního vodního systému a zároveň organicky integruje přírodní vzdělávání, rekreaci rodičů a dětí a rybářské a chovatelské aktivity. K tomuto spojení dvou rozdílných světů je však potřeba řada mostů, které umožní plynulý přechod z jedné oblasti do druhé bez narušení vodních ploch a kulturních tradic. Architektonické studio LUO tak ve městě Jiangmen na nábřeží Gulou navrhlo a realizovalo dřevěný most Timber Bridge, který svým designem zároveň navazuje na tradiční čínské mosty.
Při návrzích mostu muselo být zohledněno hned několik požadavků. Prvním z nich byla možnost průjezdu nejen malým rybářským plavidlům, ale i velkým výletním lodím. Z toho důvodu se architektonické studio LUO rozhodlo pro elegantní obloukový tvar, navazující na tradiční architekturu mostů v Číně z období rybářské civilizace, kdy vodní systémy představovaly klíčovou trasu pro dopravu a logistiku. Spodní plošina je o 1,35 metrů nad hladinou řeky, což v kombinaci s 2,8 metrovým obloukem konstrukce tvoří prostor dostatečně velký pro průjezd plavidel různých velikostí. Rozpětí mostu bylo pak na základě geologického výzkumu stanoveno na 25,2 metrů.
Dalším požadavkem byla uzavřenost celého mostu, a to hned z několika důvodů. Prvním z nich je lokalita mostu a jeho propojení obchodní uliční zóny s dětskou rekreační oblastí. Cílem autorů bylo vizuální oddělení těchto dvou částí, kdy se návštěvníci či obyvatelé oblasti mohou magicky přenést z jednoho břehu na druhý bez drastického a nepřirozeného předělu. Uzavřeným mostem tak zdůraznili přechod z praktické komerční uliční do snové dětské rekreační zóny a umožnili tak lidem pocítit při pohybu jakousi obřadnost. Uzavřenost mostu má však i funkční účel. Horní část mostu, podobající se střeše, totiž zpevňuje konstrukci a chrání klenutou dřevěnou pochozí část před působením slunce a deště.
Jako ideální konstrukce vyvstaly z propracovaného statického výpočtu a konstrukční analýzy tři hlavní zakřivené nosníky, uspořádáné rovnoběžně s roztečí 2,8 m mezi sebou. Každý z těchto nosníků byl z důvodů minimalizace přepravních a výrobních nákladů rozdělen na tři sekce a sestaven na místě pomocí šroubů vyztužených ocelí. Hlavní nosníky pak doplňují menší dřevěné prvky, jež fungují jako jejich podpora na horní a dolní úrovni. Rovina střechy mostu je ve tvaru úplného obdélníku, zatímco boční strany mostu splňují vlastnosti obdélníku pouze v horní části a spodní okraj pak představuje přirozená křivka. To vytváří výškové rozdíly prostoru chodby, která je na dvou stranách vyšší a uprostřed nižší. Aby byla zajištěna strukturální stabilita krytého prostoru chodby, osadil projekční tým ve střední části vodorovné spojovací tyče a přidal dvě vyhlídkové plošiny na obou stranách, které rovněž zabraňují monotónnímu pocitu při pohledu na prostor chodby od vchodu a východu.
Použité materiály byly vyrobeny v továrnách na základě industrializačních standardů a všechny potřebné dřevěné a kovové komponenty byly zpracovány moderními průmyslovými technologiemi a metodami. Během instalace a výstavby byly pouze tři hlavní nosníky zvedány pomocí velkých strojů. Všechny ostatní navazující stavební kroky byly plně přizpůsobitelné a přepravitelné rukama dělníků v reakci na místní kontext.
Díky unikátní konstrukci budete mostem okouzleni jak při projíždění lodí pod ním, tak při přecházení z jednoho břehu na druhý. Dílčí konstrukční systém s malými úseky nejen zvyšuje pocit struktury v prostoru chodby, ale také odhaluje propracované řemeslné zpracování a detaily návštěvníkům na výletních lodích a nabízí jim jedinečný vizuální zážitek. Důležitou estetickou součástí mostu jsou rovněž mezery, propouštějící světlo a umožňující průhledy do okolní harmonické krajiny. Uprostřed střechy je nastaven pás denního osvětlení o šířce 1 500 mm, který do prostoru přináší dostatek slunečních paprsků.
Při pomalé chůzi do prostoru chodby od vchodů na obou koncích mohou návštěvníci zachytit šumící vodu pod mostem skrze úzké mezery mezi schody. Mezi vrstvenými plechy na vnějších stranách prostoru chodby jsou pak nastaveny mezery přibližně 200 mm, které vyzývají k pohledu ven a přispívají ke hře světla a stínu v kryté chodbě mostu. Při průchodu koridorem tak mohou návštěvníci pociťovat klid a otevřenost konstrukce, vytvářející jakýsi souvislý prostorový rytmus.
Timber Bridge je zkrátka spojením praktičnosti a elegance. Most propojuje tradici rybolovu s moderními znaky oblasti a usnadňuje jeho obyvatelům udržení tohoto dlouholetého a upadajícího způsobu obživy. Třešničkou na dortu je pak jeho celkový design, kdy při jeho přecházení pocítíte jakousi obřadnost a budete uneseni jeho dynamickou hrou světla a stínu. Tento světový unikát od architektonického studia LUO tedy bezesporu stojí za to navštívit!