Vlakové nádraží ve Vilniusu oblékne nový kabát pod taktovkou Zaha Hadid Architects
Nejlepší návrh modernizace a přestavby vlakového nádraží v litevském Vilniusu vytvořilo londýnské architektonické studio Zaha Hadid Architects. Kolosální stavba zachová některé původní neoklasicistní prvky a jejím nejvýraznějším elementem bude asymetrický zastřešený most, který se potáhne přes všechna nástupiště. Spolu s nádražím dostane novou tvář i okolí.
Zaha Hadid Architects pracují v nejrůznějších sektorech od pohostinství přes kulturu a sport až po dopravu. Zabývají se architekturou i interiérovým designem. Jednotlivé projekty propojují i s přilehlým okolím a jejich rukopis plynulých i přímých linií je rozpoznatelný na první pohled. Mají za sebou skoro tisícovku realizací a mnoho z nich si vysloužilo ocenění za design. Přes 400 zaměstnanců ze 44 zemí momentálně vede ředitel Patrik Schumacher. Zakladatelka studia, architektka a malířka Zaha Hadid byla známá svým avantgardním a postmoderním stylem a stala se významnou představitelkou dekonstruktivismu a parametricismu. Jako první žena v historii obdržela prestižní Pritzkerovu cenu za architekturu.
Dopravní uzel 21. století
Vlaková doprava má pro budoucnost cestování velký potenciál. Proto spousta nádraží po celé Evropě postupně dostává novou tvář. Londýnské studio navrhuje také stanici Ülemiste v estonském Tallinnu, která je součástí nové sítě Rail Baltica vedoucí z Helsinek do Varšavy. Právě ta má vizi zlepšení vlakového spojení v celé střední a severní Evropě. Pro hlavní město Litvy se chystá hypermoderní stavba, jejíž plán zahrnuje jak rekonstrukci nádraží, tak i přilehlého okolí. Koncept je nazvaný Green Connect a má zahrnovat spoustu zeleně, cyklistické stezky, chodník pro pěší i fotovoltaické panely pro čerpání sluneční energie. V dnešní době už si žádný projekt bez udržitelných záměrů ani neškrtne, a tak je jasné, že právě Green Connect si vysloužil vítězství.
Ústředním prvkem bude honosný most
Jedním z hlavních bodů stavby má být 46 metrů široký a 150 metrů dlouhý most se zakřivenou střechou a terasovitou konstrukcí. Povede přes všechna nástupiště a částečně je bude zastřešovat ve výšce 10 m. Kromě spojení mezi čtvrtěmi bude sloužit i jako vzdušná a prosvětlená hala. Užitná plocha přes 9 000 metrů čtverečních bude zvolna přecházet v čekárny a nástupiště. Přilehlé plochy prostranství podstoupí terénní změny, výsadbu několika stovek stromů i přidání amfiteátru a míst k sezení. Nádražní čtvrť města by tak měla dostat úplně nový vzhled.
Potká se minulost s budoucností?
Návrh sice ponechává původní prvky včetně fasády budovy postavené na vrcholu socialistického realismu a dýchá z ní tvář socialismu, není však jasné, jestli zachová i některé kultovní solitéry jako je třeba podobizna herce Tonyho Soprana v nádražním baru Peronas. Někteří tvrdí, že tato undergroundová čtvrť je jednou z nejchladnějších v Evropě, nabízí však spoustu hudebních klubů, venkovní umělecké galerie i hipsterské kavárny a restaurace. Je otázkou, zda i po případné rekonstrukci toto neokoukané kouzlo v ulicích zůstane nebo bude zcela nahrazeno moderním designem.