Vytvořte si home office, kde vám práce půjde od ruky
Zprávy, noviny i sociální sítě jsou toho plné. Situace ohledně koronaviru nám převrátila život naruby a konec tohoto nepříznivého období je zatím v nedohlednu. Práce v kancelářích nebo coworkingových prostorech zažívá útlum a je velmi rychle nahrazována prací z domova. I když to třeba pro freelancery není až tak velká změna, mnozí z vás řeší home office poprvé. Co dělat, čemu se naopak vyvarovat a jak si zařídit pracovnu, ve které se vám bude pracovat jedna báseň? Máme pro vás několik zaručených tipů.
Nastavte si pravidla
Ať už se doma chystáte pracovat nebo se věnovat distanční výuce, je třeba řídit se několika důležitými kroky. Home office může znít velmi lákavě, vždyť kdo by nechtěl vstávat o půl hodinku později, číst si emaily z postele a v pyžamu se pak při Skype hovoru s kolegy vymlouvat na rozbitou kameru. Právě tyto činnosti ale sebou nesou mnohá úskalí, která mohou vést k neefektivitě, prokrastinaci a dokonce i ke zdravotním problémům. Pojďme tedy najít ideální řešení.
Stanovte si pracovní dobu
V kanceláři jste s tím nejspíš neměli problémy. Dorazili jste na 9. hodinu, po čtyřech hodinách jste si s kolegy došli na oběd a před pátou jste se netrpělivě koukali na hodiny a odpočítávali poslední minuty. Doma to ale tak jednoduché není. Nikdo vás nekontroluje, takže se snadno necháte zlákat vidinou odpolední svačinky, kterou následuje půlhodinka na sociálních sítích a telefon s kamarádkou. Dokážete si ale představit, že takhle moc práce neodvedete. Stanovte si tedy předem přesnou pracovní dobu i přestávky na jídlo a protažení. Budete tak více produktivní a stanovíte svému dnu pevný řád.
Pořiďte si správný nábytek
Tento tip je nejspíš jedním z nejdůležitějších. Věděli jste, že rok 2020 má 251 pracovních dnů? To znamená, že pokud budete každý den pracovat 8 hodin, strávíte v pracovním křesle až 2208 hodin. A to už je sakra hodně. Neodsuňte tedy výběr pracovní židle a stolu na druhou kolej a úplně zapomeňte na práci z postele nebo nepohodlného gauče. Zdraví máte jen jedno a práce z domova už si pomalu vybírá svou daň. Podle amerického průzkumu od Preparation H již nyní 60% Američanů pociťuje mnohem větší bolesti zad a krční páteře jako důsledek práce z domova. Vybrali jsme proto pro vás jen ty nejkvalitnější kousky, díky kterým se bolesti vyhnete velkým obloukem.
Až do výšin s nastavitelnými stoly
Asi to také znáte. Ráno máte ještě spoustu energie, snažíte se sedět rovně, ale s přibývajícím časem je to těžší a těžší a za chvíli máte hrb jako Quasimodo. Jedním z řešení je výškově stavitelný stůl, díky kterému můžete během pracovního dne vystřídat několik různých poloh. Se stolem, jehož výšku máte plně pod kontrolou, si vytvoříte zdravé pracovní návyky. A věřte, že vám za ně vaše tělo poděkuje. V poslední době zažívá velký boom také tzv. aktivní stání, které doporučují i fyzioterapeuti. Jedná se totiž o nejzdravější způsob práce u počítače, jelikož se aktivně zapojují všechny svalové skupiny a dochází k plynulému proudění krve a energie. Z naší nabídky bychom vám nejvíce doporučili stolky od značky Narbutas a MOLL.
„Nejlepší způsob, jak si při práci udržet zdravá záda a vyhnout se zdravotním problémům, je vyhnout se dlouhodobému sezení ve stejné poloze. Výškově nastavitelný stůl v kombinaci s ergonomickou pracovní židlí vám pomůže tohoto cíle dosáhnout.“
Otto Cabala, ředitel společnosti Alax
Židle a křesla, ze kterých se nebudete chtít zvedat
U pracovního stolu, u večeře i u vašeho oblíbeného televizního seriálu. Denně prosedíte klidně až 14 hodin, což se podle statistik za celý život vyšplhá až na 36 let. Přitom sezení není z anatomického hlediska přirozenou polohou. Není tedy divu, že spousta lidí trpí bolestí zad, hlavy a dalšími zdravotními komplikacemi. Výběr správné pracovní židle je tedy klíčový. Čím se tedy při jejím výběru řídit?
Špatné sezení způsobuje
- bolesti zátylku a ramen
- špatnou cirkulaci krve v končetinách
- bolesti hlavy
- enormní tlak na ploténky a hluboký stabilizační systém páteře
- omezené dýchání
- bolesti zad, páteře a beder
„V Alaxu se snažíme prodávat pracovní židle, které splňují základy ergonomie. Jedná se o optimální úpravu pracovního vybavení podle fyzických a sociálních potřeb jedince. Naše ergonomické židle se tak pyšní tvarem sedáku, který nutí člověka sedět vzpřímeně a zabrání tak zakřivení páteře.“ Miroslav Havel, obchodní ředitel společnosti Alax
Při výběru správné kancelářské židle hraje roli spousta aspektů. Je to jako s botami. Někomu sluší vysoké kozačky, jiný si libuje v teniskách. Proto je potřeba židle stejně jako boty vyzkoušet, abyste zjistili, zda vyhovuje vašim tělesným parametrům. Při výběru se zaměřte jak na výšku bederního opěráku a hloubku sedáku, tak na výšku područek. I ta nejdokonalejší ergonomická židle ale nedokáže zázraky. Je tedy důležité osvojit si aktivní, tj. uvědomělé sezení, během kterého využíváte svaly bez opory židle a jiných pomůcek.
Pracovní koutek snů
Židli a stůl už máte, teď stačí vaši novou pracovnu dotáhnout k dokonalosti pomocí praktických doplňků. Všechny vaše dokumenty a smlouvy založte do pořadačů nebo úložných kontejnerů. O to, abyste nepracovali přesčas, se postarají stylové hodiny, a pokud přece jenom budete muset pracovat pozdě v noci, posviťte si na to stolní lampičkou. U nás si rozhodně vyberete!
Posviťte si na to
Určitě to znáte i vy. Je pozdě večer, vy ještě potřebujete odeslat pár emailů a tak vytáhnete v posteli notebook, mžouráte na obrazovku a ve tmě se snažíte sesmolit několik řádků pro klienta. Z pár emailů je několikahodinová práce, na jejímž konci se divíte, že vás děsně bolí hlava a pálí oči. Co z toho vyplývá? Až si budete zařizovat pracovní koutek, nezapomínejte na pořádné světlo. Přírodní světlo je jasným favoritem. Pokud tedy můžete stůl postavit vedle okna, určitě to tak udělejte. Jen dejte pozor, ať se vám světlo neodráží v monitoru, to by způsobilo víc škod, než užitku. Ať už se vaše nová pracovna pyšní velkými okny nebo ne, na pomoc budete muset použít i světlo umělé (pokud tedy nemáte to štěstí a nemůžete každý den skončit s prací ve 4 odpoledne). V tomto případě vám doporučujeme pořídit si žárovky, které simulují denní světlo.
Najděte si vlastní koutek
Možná vám to připadá jako nepodstatné, ale vyhrazené místo vám pomůže se soustředit. Budete-li pobíhat z gauče ke stolu a z postele do křesla, velmi snadno se necháte rozptýlit a vaše pracovní morálka skončí na bodu mrazu. Nemáte doma volný pokoj, který byste mohli přeměnit na stylovou kancelář? Nevadí! Stačí vám jen pracovní koutek a je jedno, jestli si ho vytvoříte v obývacím pokoji nebo v jídelně. S pohodlnými křesly a kvalitními stoly z našeho covid setu vám to půjde raz dva.
Ani teplo, ani mráz
Zachoulit se s teplou dekou u krbu zní jako sen, ale pokud si doma vytvoříte saunu, bude se vám chtít po pár hodinách spát a váš mozek nevyprodukuje nic kreativního. Snažte se tedy doma udržovat teplotu okolo 20 – 24 stupňů. Za odměnu si pak večer můžete dát horkou vanu. Stejně jako teplota jsou důležité i barvy, kterými se při práci obklopujete. Neutrální odstíny jsou trefou do černého, naopak vyhýbat byste se měli červené nebo křiklavě žluté, které vás mohou rozptylovat.
Nenechte se rozptylovat
Ono se to snadněji řekne, než udělá. Doma na vás totiž číhá spousta rušivých elementů. Podle letošní studie BlueJeans se 27,6 % respondentů nechalo při práci rozptýlit ratolestmi a 26,5 % se místo práce raději věnovalo Instagramu, Facebooku a Twitteru. Vypnout telefony je poměrně snadné, ale vaše nejmenší už tak snadno neumlčíte. Snažte se tedy pracovat, třeba když si děti zrovna užívají odpolední šlofík nebo se s partnerem střídejte a pár hodin se věnujte dětem a pár pracujte. Je to těžké období, ale věříme, že to všichni zvládneme.