Zrekonstruovaný interiér parteru Staroměstské radnice symbolizuje kultivaci pražského turismu
Přízemí Staroměstské radnice v Praze prošlo citlivou renovací, která odpovídá nárokům současného turismu, nezasahuje do historické architektury, ale zároveň je moderní, účelná a variabilní. Nový mobiliář, orientační prvky i osvětlení vzniklo pod taktovkou známého pražského designérského a architektonického studia.
Nové turistické informační centrum v přízemních prostorách otevírá dveře cestovatelům z celého světa a je důkazem, že spojení starobylých a moderních prvků může fungovat naprosto dokonale. Prague City Tourism pod hlavičkou Hlavního města Prahy pověřil studio Olgoj Chorchoj, aby navázalo na stavební rekonstrukci od architektonické kanceláře SGL projekt, a navrhlo interiérové prvky v podobě recepčních pultů, mobilních vitrín, informačních prvků, laviček i osvětlení. Kromě informačního centra s průvodcovskými službami plocha zahrnuje obchod se suvenýry. Klasické klíčenky a magnetky s motivy Prahy ale nečekejte, giftshop nabízí hlavě originální kousky od lokálních tvůrců.
Architekti Lucie Englová, Michal Froněk, Jan Němeček a Mariana Hanková kladli důraz zejména na účelnost a funkčnost. Řešení obsahuje jednoduché prvky z trvanlivých materiálů s fokusem na detail. Estetika se soustředí na výrazný kontrast mezi historickými a novými elementy. Moderní materiály, barevnost, tvary i umístění maximálně využívají potenciál objektu. Oblé křivky bez viditelných spár se opakují na nábytku a korespondují s klenbami i obloukovými portály. Návrh počítá také s možností budoucího přemístění prvků, díky čemuž je velká část z nich na kolečkách.
Vše je promyšleně nasvíceno zabudovanými, stropními i samostatnými svítidly tak, aby vynikly jak zmíněné klenby, tak recepce nebo vystavené předměty. Žádné z nich nijak nezasahuje do historického zdiva, stejně jako ostatní prvky, které nechávají staré stěny dýchat. Velkorysých 490 m² řeší místo pro prodej vstupenek, informační centrum, giftshop i zázemí pro návštěvníky i zaměstnance, kteří tímto získali zdravé a inspirující pracovní prostředí. Vybavení i vizuální identita vkusně zapadá mezi původní stěny, nenarušuje genia loci a velmi prostě, prakticky i esteticky udává směr budoucnosti cestovního ruchu v hlavním městě.
O studiu Olgoj Chorchoj
Historie studia sídlícího v sochařském ateliéru Jana Laudy na Libeňském ostrově sahá na počátek 90. let minulého století. V roce 1990 ho během společných studií na Vysoké škole Uměleckoprůmyslové založili Michal Froněk a Jan Němeček. Počáteční experimentování se sedacími objekty a interiéry se rozšířilo na skleněné vázy, porcelánové sety, šperky, hodinky i architektonické realizace. Ve spolupráci s několika českými sklárnami během let vznikala ikonická svítidla či skleněné nádobí. K nejzajímavějšímu nábytku patří karbonové stoly a mísy, které jsou nyní součástí sbírky Metropolitního muzea v New Yorku. Design studia lze potkat na každodenní bázi na zastávkách pražské MHD, jejichž podoba včetně nových označníků patří mezi nejznámější projekty. Dalšími příklady jsou třeba lávky ve zrekonstruovaném Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně nebo ubytovací zařízení Tauhaus, jež bylo oceněno German Design Award 2024.