THONET
Ikonický design THONET
Ohýbaný dřevěný nábytek
Za úspěšným příběhem společnosti Thonet stojí německý tesař, podnikatel, návrhář nábytku a vynálezce jedinečné technologie z 19. století Michael Thonet. Právě díky Thonetově usilovné práci a experimentům vznikl ojedinělý proces ohýbání dřeva, díky kterému se vytvořil nesmrtelný design, který neztrácí na oblíbenosti ani v současnosti. Rodinná společnost má své hlavní sídlo v Frankebergu, kde výroba z ohýbaného dřeva i trubkové oceli probíhá dodnes. Společnost Thonet neustále vyvíjí inovativní produkty, které se vyznačují kvalitními materiály a nadčasovým designem, přičemž zároveň bere v úvahu i udržitelnost a trvanlivost. Dnes, jakožto i v minulosti, byl nábytek Thonet součástí života mnoha lidí po celém světě. Někteří ho oceňují jako klasiku, jiní jako nadčasové designové ikony se sběratelskou hodnotou a mladší generací je Thonet vnímán jako nábytek se stylem a kulturou.
Filozofie značky Thonet
Zaměstnanci výrobního závodu mají vysokou úroveň odbornosti, která byla nashromážděna v průběhu dlouhé podnikové historie a která je navíc neustále optimalizována a rozšiřována. Dnes, stejně jako v minulosti, Thonet vytváří inovativní produkty s dlouhou životností, které se vyznačují nejvyšší kvalitou a nadčasovým formálním designem. Za každým produktem Thonet stojí promyšlený koncept a několik osvědčených výrobních kroků - od zpracování dřeva nebo trubkové oceli až po barvení a čalounění.
Příběh značky
Historie značky začala prací truhláře Michaela Thoneta, který otevřel svou první dílnu v roce 1819 v německém městě Boppard na řece Rýn. Díky elegantním židlím vyrobené za pomoci inovativních technologií zpracování dřeva brzy dosáhl Michael Thonet slávy mimo svůj domovský region. Když se rakouský státní kancléř Clemens Graf von Metternich dozvěděl o Thonetovi a jeho nábytku, přesvědčil Michaela Thoneta, aby se přestěhoval do Vídně, což Thonetovi přineslo skvělé příležitosti. Mohl se například podílet na designu interiéru Palais Liechtenstein. V roce 1849 založil Michael Thonet ve Vídni inovativní rodinnou společnost, dnes bychom asi řekli start-up. Nábytek byl specializován na základě kavárenské kultury, která byla typická pro 19. století. Michael Thonet s tímto krokem a se svými výrobky sklidil úspěch, a tak byl jeho nábytek od té doby všude tam, kde se lidé scházeli za účelem rozhovorů nebo jiných společenských aktivit.
Jedna z prvních úspěchu pro mladou společnost bylo vybavení Café Daum, vídeňské instituci navštěvované hlavně aristokraty a vojenským personálem. Tato realizace proslavila nábytek Thonet po celém městě. Michael Thonet dosáhl svého mezinárodního průlomu v roce 1859 díky židli zvané Vienna Coffee House Chair, kde poprvé průmyslově použil inovativní techniku ohýbání masivního bukového dřeva. V době ještě dlouho před globalizací byl vytvořen produkt dostupný téměř na celém světě. Židle byla založena na modulárním principu, jednotlivé komponenty byly vyráběny zvlášť a podle potřeby je bylo možné kombinovat. Tato metoda vytvořila ekonomicky vysoce efektivní výrobu orientovanou na poptávku. Model byl dodán zákazníkům v rozloženém stavu na jednotlivé díly.
Firma na obrazech mistrů
Thonet vytvořil rychle rostoucí síť výroben tam, kde byly k dispozici suroviny a pokud možno v blízkosti dopravních cest. Společnost postupně expandovala, jak regionálně, tak mezinárodně. Koncem 19. století se Thonetovy ohýbané židle již rozšířily po restauracích a kavárnách v celé Vídni. Židle od Thonetu jsou zaznamenány i na obrazu „At the Moulin Rouge“ od Henriho Toulouse-Lautreca. V letech 1918/19 namaloval v Henri Matisse představil ve francouzském hotelu svůj slavný obraz „Intérieur au violon“, na kterém se zřetelně vyjímají obrysy židle Thonet. Židle byly zvěčněny i na bezpočtu pohlednic z počátku 20. století z prostředí tanečních sálů, kasín a velké hotelů z celé Evropy.
Přibližně ve stejnou dobu vytvořil Marcel Breuer své první interiérové objekty z trubkové oceli. Do výroby vstoupila značka Thonet, která od roku 1930 začala Breuerovy designy vyrábět. Tento krok bylo důležitým spojením mezi tradiční technikou ohýbaného dřeva a moderním ohýbáním trubkové oceli. Ve 30. letech byla společnost největším výrobcem inovativního nábytku, na návrzích se podíleli slavní avantgardní architekti (Marcel Breuer, Mart Stam, Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier nebo Charlotte Pérriand). Trubkový ocelový nábytek byl vyráběn zcela novou výrobní technologií v závodě Frankenberg / Eder, kde společnost Thonet od konce druhé světové války sídlila. Jako byly židle Thonet dříve zpodobňovány na obrazech, tak byly od třicátých let minulého století tichými hvězdami mezinárodních filmů, kdy působily na místech, kde se protagonisté setkávají.
Na konci druhé světové války ztratil Thonet své zařízení ve východní Evropě, navíc byla zničena vídeňská prodejní kancelář. Georgovi Thonetovi, pravnukovi zakladatele, se úspěch značky podařilo obnovit. Thonet začal modernistické modely z ocelových trubek za pomocí nových zlepšených technologických možností. Thonet se také od 60. let vrátil ke spolupráci se slavnými designéry, jako byli Egon Eiermann, Verner Panton nebo Pierre Paulin.
Spolupráce s designéry
Za ta léta, co Thonet na trhu působí, společností prošlo několik designérů. Kromě zakladatele Michaela Thoneta, to byli Marcel Breuer, Mart Stam, Ludwig van der Rohe, Studio Irvine, Sebastian Herkner, Marco Dessí, Stefan Diez, Wolfgang C.R. Mezger, Christian Werner, Hadi Taherani, Lepper Schmidt Sommerlade, Randolf Schott, Delphin Design a další...
Židle Thonet do kanceláře, kavárny i veřejných prostor
V čem je Thonet obzvlášť dobrý? V navrhování dokonalého prostoru pro komunikaci. Ať už se jedná o dlouhý večer, rychlé popovídání u kávy, spontánní nebo dlouho plánovaná večeře, v hotelu nebo v domácím prostředí. Nábytek Thonet najdete všude, kde se lidé setkají, kde si sdělují své nápady, odpočívají nebo pracují - doma, v čekárnách a saloncích, v kancelářích nebo v kavárně.
Minimalistický design Thonetu se skvěle hodí, jak do kaváren, kanceláří, tak i domů. Obzvláště poutavým kouskem v kuchyni může být konzolová židle S 33 N z trubkové oceli edice Thonet All Seasons. Se světle šedým trubkovým ocelovým rámem a měděně oranžovou syntetickou síťovinou sedadla a opěradla židle zdůrazní zbytek designu bytu. Díky svému čistému tvaru a jemným proporcím je židle navržená Martem Stamem ideální pro každou místnost a dokonalým dotekem pro minimalistické interiéry. Kolekce Thonet All Seasons umožňuje použití trubkových ocelových produktů i venku a za každého počasí. Díky inovativní povrchové úpravě ThonetProtect® je židle odolná proti povětrnostním vlivům a UV záření. Je tedy ideální i pro venkovní použití. Jejich použití v tomto projektu však ukazuje, jak dobře mohou živě zbarvené modely fungovat i jako specifické akcenty v interiérovém designu.
Restaurace Tawa Yama
Ve vyhlášené japonské restauraci Tawa Yama v německém městě Karlsruhe designéři použili celkem 48 klasických ocelových židlí modelu S 43 značky Thonet. Pro moderní přírodně minimalistický design restaurace bylo bylo perfektní zvolit židle s černým rámem a dubovým sedákem i opěradlem. Tyto drobné minimalistické židle jsou přistaveny u velkých společenských stolů a dodávají restauraci kontrast. K menším stolkům byly židle S 43 zvoleny v klasické černé barvě. V celém prostoru to tak vytváří kontrast, který ještě více zvýrazní přírodní akcenty interiéru.
Na závěr trochu zvážníme a podíváme se do zasedací místnosti schwabenské radnice. Město Markt Schwaben se nachází v Německu na popředí Alp. V rámci redesignu místní radnice byla její působivá zasedací místnost vybavena velkorysým stolním systémem přizpůsobeným na míru, k nim samozřejmě pohodlné židle S55 Evo nesměly chybět. Architektonické studio Kressirer Ingenieure + se pro tento redesign rozhodlo použít speciální verzi stolního systému Thonet A 1700 Evo upraveného na míru. Velký systém konferenčních stolů z dubové dýhy uspořádaný do otevřeného obdélníku poskytuje a nabízí prostor pro přibližně 30 účastníků schůzky. Lehký dřevěný vzhled desky stolu vizuálně vytváří výrazný kontrast s cihlovými stěnami místnosti a odráží světlo ze střechy, celý interiér tak působí mnohem více prosvětleně.